آیا سیا،کودتای ترکیه را برنامه ریزی و هدایت کرده است؟

turkeiشانزده خارجی دقیقأ قبل از وقوع کودتا با قایقی به صورت محرمانه وارد جزیره بیوک ادا ترکیه می شوند، این گروه برای دو روز در هتل اتاق رزرو می کنند اما با شکست کودتا بسرعت جزیره را ترک می کنند‌.

ریاست جلسه این گروه سری به عهده هنری بارکی کارشناس مسائل ترکیه و عضو سابق سیا بود. وی رابطه بسیار نزدیکی با گراهام فوللر عضو سابق سیا که برای اقامت گولن نزد سازمان های مربوطه وساطت کرده بود، این دو عضو سیا قبلا در مورد مسائل کردها نیز تحقیقاتی انجام داده بودند، ویژگی کلی این گروه سری این بود که اغلب کارشناس مسائل خاورمیانه از جمله تحلیل و شناخت مسائل سیاسی مصر،ترکیه و عراق و ایران بود.

افراد این گروه با اقدامات سری سعی داشتند به هیچ عنوان در دید دوربین های نصب شده امنیتی جزیره قرار نگیرند با شکست کودتا بیشتر افراد این گروه در تاریخ ۱۵ جولای و بقیه در تاریخ ۱۷ جولای از جزیره خارج می شوند.

با این حال همه ی افراد این گروه سری توسط دستگاههای امنیتی شناسایی می شوند.

اسامی این گروه اسرار آمیز بدین شرح است؛

الن لاپیسون رئیس سابق شورای امنیت ملی آمریکا و تحلیل گر خبره مسائل خاورمیانه موسسه تحقیقاتی استیمسون و واشنگتن، وی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ عضو شورای مشورتی اطلاعاتی باراک اوباما بوده است.

علی واعظ یکی از مدیران ارشد موسسه فکریwoodrow Wilson center آمریکا است، او مدیر گروه بحران بین الملل و میز ایران است.وی همچنین تحلیل گر امور بحران با مرکزیت استانبول می باشد.

مسعود کاروخائیل ؛ تحلیل گر ارشد خاورمیانه در موسسات فکری مختلف از جمله مرکز تحول بین الملل در افغانستان است.

سمیر سومانیدانی، سفیر سابق عراق در آمریکا و از مخالفان صدام حسین ساکن لندن بود، وی در تاریخ ۱۵ جولای وارد ترکیه و در تاریخ ۱۹ جولای از ترکیه خارج شده است.

مروا دانودی؛کارشناس روابط بین الملل و خاورمیانه است. وی کتابی بنام مذاکره در زمینه امنیت نامتقارن بودن قدرت در ترکیه عراق سوریه منتشر کرده است، وی در تاریخ ۱۵ جولای وارد ترکیه و در تاریخ ۱۹ جولای این کشور. را ترک کرده است.

سیلویا تریاکی، تحلیل گیر سیاسی اهل اسلونی است،وی در مورد اسراییل ، فلسطین و ارمنستان کارشناس و خبره سیاسی است.وی ۱۴ جولای وارد ترکیه و در تاریخ ۲۸ جولای از این کشور خارج شده است.

احمد مرسی ، کارشناس و تحلیل گر برنامه حقوق و دومکراسی در موسسه فکری آمریکایی carnegie است. وی در رشته روابط بین الملل دانشگاه andrews تحصیل کرده و در موضوعات خاورمیانه، مصر و ایران و سعودی کارشناس است. وی در تاریخ ۱۵ جولای وارد ترکیه و در تاریخ ۱۹ جولای این کشور را ترک می کند.

الی گرانمایه؛ یکی از کارشناسان و تحلیل گران شورای روابط خارجی اروپا محسوب می شود، وی کارشناس امور خاورمیانه از جمله ایران و سعودی است، گرانمایه در تاریخ ۱۴ جولای وارد ترکیه میشود‌.

اسکات لی پترسن، شخصیتی از که بقیه متفاوت است، وی قاتل بی رحمی است که در سال ۲۰۰۲ همسرباردار خود را به قتل رساند ، اما با اعتراض و حکم دادگاه تجدید نظر از اعدام نجات یافت وی قرار بود در زندان کوانتین آمریکا باشد اما بصورت اسرارآمیزی همراه گروه تحلیل گران سیاسی بصورت سری در تاریخ ۱۳ جولای وارد ترکیه شده بود.

با نگاهی به پیشینه این افراد و نحوه سفر آنها به ترکیه و خروج سریع آنها بعد از شکست کودتا به راحتی میتوان حدس زد که چرا سیاست های اردوغان با آمریکا زاویه پیدا کرده و به سمت روسیه متمایل شده است.

Author

About Author