آیا داعش به دنبال حفظ حمایت ترکیه است؟

ترکیه

پس از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه، گردشگری به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمد دولت این کشور مطرح گردید.

شهرهای توریستی ترکیه، به ویژه آنتالیا، ازمیر، بدروم، کمر، کوش آداسی و مارماریس، مقصد جهانی بسیاری از توریست ها بوده است.

اهمیت منابع مالی گردشگری باعث شد موارد فساد اخلاقی، با اغماض دولت مدعی اسلامگرایی این کشور، در مراکز توریستی ترکیه رایج گردد.

در سال های گذشته شهر کوچک هوپا در ترکیه به عنوان مرکز توریسم جنسی در این کشور شناخته شده است.

پس از تحولات میدانی در حلب و عقب نشینی ترکیه از اظهارات تند پیشین علیه دولتمردان سوریه، داعش سعی در حفظ حمایت ترکیه از این سازمان تروریستی را دارد.

در حالی که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه ی روسیه مدعی شد مسکو اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان دهنده ی رایزنی فرماندهی داعش به صورت مخفیانه با رهبران ترکیه است، منابع اطلاعاتی از تلاش فرماندهان داعش برای جذب همکاری بیشتر دولت ترکیه خبر می دهند.

اقتضاء همکاری داعش و ترکیه و تأمین مصالح دو جانبه، طرفین را به استفاده از یکدیگر برای پیشبرد اهداف استراتژیک خود سوق داده است.

بایدمیر نماینده مجلس ترکیه گفت اردوغان ترجیح می‌دهد به جای کُرد‌ها، گروه‌های تروریستی جبهه النصره و القاعده همسایه‌های ترکیه باشند.

بر این اساس ترکیه از داعش به عنوان ابزاری برای مقابله با اعتراض کردهای این کشور سود می برد.

انتقادها علیه داعش به دنبال موج فساد جنسی، مصرف مواد مخدر و مشروعیت بخشی به آن در قالب باورهای دینی شان همچون جهاد نکاح باعث شد سران آن با عملیات جدیدی که شهرهای توریستی ترکیه را هدف قرار خواهد داد، چند هدف را به صورت همزمان دنبال کنند.

در همین راستا، منابع اطلاعاتی از احتمال بمب گذاری در یکی از هتل های آنتالیا توسط داعش هشدار داده اند.

به گفته ی تحلیلگران، اقدام تروریستی داعش در شهرهای گردشگری ترکیه با توجه وابستگی ترکیه به منابع مالی توریسم از یک سو حکومت این کشور به ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان را مجاب به ادامه ی همکاری با داعش خواهد کرد.

از سویی دیگر با رسانه ای شدن این اقدام، شکست های میدانی هفته های اخیر داعش تحت الشعاع قرارگرفته و روحیه ی از دست رفته ی هواداران و نیروهای این سازمان بازگردانده می شود.

Author

About Author