آنچه در پانزدهمین جلسه شورای وزیران افغانستان گذشت!

پانزدهمین جلسه شورای وزیران افغانستان به ریاست، رییس اجرایی حکومت برگزار شد و در آن روی چند مورد از جمله امنیت و مساله احضار مسئولین چهار رسانه چاپی به وزارت اطلاعات و فرهنگ بحث صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این جلسه مسئولان ارگانهای امنیتی افغانستان در باره وضعیت امنیتی کشور صحبت کردند و نگرانی شان را از گسترش ناامنی ها در شمال کشور ابراز کردند.

جنرال محمد ایوب سالنگی معین ارشد وزارت امور داخله کشورمی گوید: دشمنان و تروریستان اجیر شده مثل سالهای گذشته دست به خشونت گری و حملات تروریستی در فصل بهار زده و در چند ولایت یک سری نگرانی ها را بوجود آورده اند.

او گفت: خوشبختانه در نتیجه مقاومت و شجاعت نیروهای دفاعی کشور تاکنون تروریستان سرکوب شدند و تلفات سنگینی را متحمل شدند و مجبور به عقب نشینی و فرار شده اند.

آقای سالنگی افزود: تنها مشکل باقی مانده در منطقه خوستک ولایت بدخشان است اما نیروهای امنیتی ساحه حضور دشمنان را از زمین و هوا تحت محاصره خود دارند و عملیات سرکوبگرانه بزودی دشمنان را در این منطقه نابود خواهد ساخت.

وی افزود: دشمنان برای این که بتوانند راه برای عقب نشینی باز کنند، شب گذشته دست به یک حمله زدند که در نتیجه پس از مقاومت نیروهای دفاعی مجبور به عقب نشینی شدند.

همچنین جنرال بازمحمد جوهری معاون وزارت دفاع کشور، جدی ترین مشکل که تروریستان و دشمنان مردم در هنگام حملات تروریستی خلق می کنند، استفاده از سپر انسانی خوانده گفت: این مساله  سبب می شود که ما بخاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی نتوانیم با دست باز به آتش و سرکوب دشمنان ادامه بدهیم.

او خاطرنشان کرد که در روزهای اخیر عملیات تصفیوی و سرکوبگرانه نیروهای امنیتی نتیجه بخش بوده است و در تمام جبهات به دشمنان و تروریستان ضمن وارد کردن تلفات سنگین آنها را مجبور به فرار و عقب نشینی کرده اند.

همچنین در بخش دیگر از جلسه مساله احضار مسئولان چهار روزنامه و مساله جنجالی کتاب‌های ممنوع الخروج شده از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ بررسی شد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ مسئولان روزنامه های ماندگار، هشت صبح، جامعۀ باز و اطلاعات روز را به دلیل نشر برخی مقاله ها و گزارش های انتقادی به این وزارت فراخوانده است.

با این حال عبدالباری “جهانی” وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید: ” مساله واکنش ما در قبال طنز نبود. برخی نویسنده ها با کلمات تند از من انتقاد کرده است. از جمله روزنامه ماندگار قضه را طوری بازتاب داده است که گویا جنجال کتاب ها کار من است. در حالی که کمیسیون قبل از من در این مورد تصمیم گرفته است.

او گفت: من در مساله این کتاب ها هیچ نقش ندارم. و هنوز اطلاعات کامل از چگونگی کار این کمیسیون و اعضای آن ندارم. اما، در مورد رسانه ها جلب “احضار” نبوده است. یک پیام فرستاده شده که باید یکبار به وزارت تشریف بیاورند تا بنده شخصاً با این دوستان معلومات بدهم که کمیسیون قبل از من این تصمیم را گرفته است.

وی افزود: به هیچ وجه با سانسور موافق نیستم. از آزادی بیان حمایت و دفاع می کنم. هدف من از ارسال این پیام این بوده که رسانه ها را در جریان اصل مساله قرار بدهم. نه چیز دیگر”.

در همین مورد، رییس اجرایی دستور دادکه مساله کتاب ها باید هرچه زودتر حل شود. پیش از هر چیز باید چگونگی کار این کمیسیون و معیارهای شان برای بررسی آثار علمی ارزیابی شود و این نکته باید واضح باشد که سانسور در تحت هیچ عنوانی قابل قبول و قابل دفاع نیست. مگر در حالتی که کدام مورد جرمی و اهانت به مقدسات صورت گرفته باشد که آن هم توسط نهادهای با اعتبار باید بررسی همه جانبه شود و پس تحقیقات معیاری و بررسی های جدی یک تصمیم گرفته شود.

Author

About Author