آمریکا و روسیه بر سر آتش بس و دولت جدید سوریه توافق کردند

وزرای خارجه آمریکا و روسیه در ساعات پایانی شب گذشته در نشست ماراتنی در ژنو روی اجرای توافق آتش بس سوریه به تفاهم رسیدند.

AF2EDCC9-6939-42F3-9DFA-700362614D1E_cx0_cy7_cw0_w987_r1_s_r1

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روسش در کنفرانس خبری مشترک در ژنو گفتند: تیم دو طرف روزهای آینده در ژنو جزئیات نهایی را بررسی خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا می گوید: با تلاش های فراوان بخش اعظم این مذاکرات فنی را که تمرکز روی یک آتش بس واقعی و بهبود شرایط انشانی دارد تکمیل کرده ایم و پس از این برای نحوه پایان جنگ گروه ها دور یک میز خواهند نشست و مذاکرات را پیش خواهند برد.

مذاکرات فنی در ژنو به طور اساسی بر نحوه جداسازی گروه‌های مخالف مورد حمایت آمریکا با گروه‌هایی که قبلا به جبهه النصره معروف بودند،‌ اختصاص داشت.

کری و لاوروف تاکید کردند که برخی مسائل وجود دارد که باید قبل از دستیابی به توافق حل شود و احتمال فروپاشی توافق در صورت اجرا نشدن دوره آتش‌بس قبل از امکان اجرای آن وجود دارد.

کری تاکید کرد: فرستاده سازمان ملل به سوریه از گروه‌های مختلف سوری خواهد خواست تا به میز مذاکرات بازگردند.

در واقع آمریکا و روسیه روز جمعه در دستیابی به توافق در زمینه همکاری نظامی و توقف درگیری‌ها در سوریه  به نتیجه‌ای نرسیدند اما اعلام کردند که مسائل اندک محدودی باید قبل اعلام دستیابی به توافق حل شود.

از سویی هم منابع به نقل از مذاکره کننده آمریکایی در ژنو گفته اند: وزیران خارجه آمریکا و روسیه به توافق درباره حل بحران سوریه رسیدند.

به گفته منابع، این توافقات شامل تشکیل دولت جدید سوریه و مرحله گذار نیز می‌شود.

این منابع متن توافق کری و لاوروف را این گونه نقل کردند که شامل توافق در زمینه کمک‌رسانی‌ها به سراسر سوریه به ویژه حلب و اعلام آتش‌بس در تمامی خاک سوریه می‌شود.

Author

About Author