آمار نگران کننده خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان در جوامع عقب مانده مانند افغانستان، ریشۀ سنتی، عرفی و مذهبی دارد که زنان در این کشور با خشونت هایی مانند تجاوز جنسی، خشونت های خانوادگی، خرید و فروش، تن فروشی اجباری، بردگی جنسی، لت و کوب، توهین، ازدواج اجباری و تجاوز جنسی مواجه هستند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر میگوید در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ مورد خشونت علیه زنان نزد آنان ثبت شده است که نشان دهنده آمار بلند خشونت علیه زنان می باشد.

لطیفه سلطانی، مسوول رسیدگی به امور زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر در گفتگوی ویژه با خبرگزاری خاورمیانه بیان داشت که در ۸ ماه گذشته سال جاری میلادی ۲ هزار و ۴۷۳ مورد خشونت علیه زنان نزد آنان به ثبت رسیده است.

به گفته وی، از مجموع خشونت های ثبت شده؛ ۱۲۰ مورد خشونت جنسی، ۷۶۴ مورد خشونت فزیکی، ۸۶۸ مورد خشونت لفظی و روانی، ۳۸۷ مورد خشونت اقتصادی و ۳۳۴ مورد سایر خشونت ها می باشد.

بنابر گفته این عضو کمیسیون حقوق بشر، در بخش خشونت های جنسی؛ ۱۴ مورد تجاوز جنسی، ۲۸ مورد آزار و اذیت جنسی، ۱۳ مورد اجبار به روابط زناشویی، ۱۲ مورد اجبار به فحشا، ۱۱ مورد اجبار به فعل لواط، ۱۶ مورد ارتباط نامشروع شوهر با زنان دیگر، ۱۱ مورد سقط جنین به گونه اجباری، ۴ مورد بارداری اجباری و ۲ مورد اجبار به تماشای تصاویر و فلمهای مستهجن به ثبت رسیده است.

در همین حال؛ بانو سلطانی تصریح کرد آماری که نزد آنان به ثبت رسیده یک قسمت اندک از خشونت علیه زنان در سراسر کشور است و یک رقم خیلی بالای آمار خشونت علیه زنان به دلیل عرف، نبود امنیت و عدم دسترسی زنان به نهادهای حقوق بشری ناگفته می ماند.

او همچنان افزود با آن که کمیسیون حقوق بشر در ۲۹ ولایت کشور فعالیت دارد؛ اما بیشترین رقم خشونت علیه زنان در که در این نهاد به ثبت رسیده از چند شهر محدود و بزرگ می باشد و این موارد در ولایت ها و ولسوالی های دور دست که پدیده خشونت علیه زنان در آنجا حاد می باشد، به دلیل حاکمیت مردسالاری پنهان باقی می ماند.

از سویی هم بانو سلطانی در پیوند به حاد بودن خشونت علیه زنان با وجود فعالیت های گسترده نهادهای حقوق بشری و رسیدگی به حقوق زنان طی چند سال گذشته در کشور گفت: «در جامعه سنتی، مردسالار و مذهبی افغانستان مشکل است دیدگاه ها را نسبت به زنان به عنوان نیم دیگر از جامعه تغییر دهیم».

او همچنان بیان داشت که برای محو و کاهش پدیده خشونت علیه زنان به کارهای اساسی مانند بلند بردن سطح آگاهی زنان و معرفی آنها به عنوان یک بخش مهم جامعه نیاز جدی احساس می شود.

در همین حال گزارش ها حاکی از آن است که آمار خشونت، قتل های ناموسی و خشونت علیه زنان در ماه های اخیر در بسیاری از ولایت ها افزایش یافته است به طوریکه چندی پیش گزارش شد که در یک ماه اخر در ولایت فاریاب ۹ مورد قتل ناموسی به ثبت رسیده است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *