آمار نگران کننده آزار جنسی زنان در رسانه های کشور

To match Feature SAUDI-ONLINE/TABOOتحقیق تازه کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان نشان می دهد که میزان آزار و اذیت جنسی خبرنگاران زن در رسانه های کشور بالا بوده و باعث نگرانی جدی است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان، امروز (۲۶حمل) نتیجه گیری تحقیق و سروی تازه خود را با رسانه های کشور شریک ساخت.

در این تحقیق که از خبرنگاران زن در سراسر کشور گزارش تهیه شده است، به مشکلات و سختی های کار آنان در رسانه های مختلف کشور پرداخته شده است.

نجیب شریفی، رئیس کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان اظهار داشت که خبرنگاران زن در کشور ابتدا با چالش عمده عدم اجازه بسیاری از فامیل ها برای حضور در رسانه ها و بعد از آن آزار و اذیت و تبعیض جنسی در داخل رسانه ها روبرو هستند.

به گفته وی، بیش از نیمی از مصاحبه شونده گان از عدم رضایت و یا مخالفت فامیل هایشان برای حضور در رسانه ها شکایت داشتند که این آمار در ولایت های کشور متفاوت است، از جمله اینکه در کابل ۲۵ درصد به این موضوع اشاره کرده و در ولایت کندهار نیز ۸۰ درصد از این معضل شکایت داشتند.

شریفی اظهار داشت که یکی از معضلات عمده خبرنگاران زن بعد از عبور از مشکلات برای حضور در رسانه ها، اذیت و آزار جنسی آنها توسط همکارانشان است.

منبع تصریح کرد که ۶۹درصد مصاحبه شونده گان، اذیت و آزار جنسی در زمان کار در رسانه را یکی از چالش های عمده سد راهشان عنوان کرده اند که از این بین، ۵۹ درصد آزار و اذیت جنسی از سوی همکاران آنها در داخل رسانه و ۴۱درصد نیز آزار و اذیت جنسی از سوی مردم را عنوان کرده اند.

رئیس کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان افزود که آزار و اذیت جنسی در محیط کار شامل اذیت دیداری، گفتاری، فیزیکی، تلیفونی و انترنتی می شود که متاسفانه در رسانه های کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت که بسیاری از این اذیت و آزارهای جنسی در رسانه ها بنا به دلایل امنیتی، امنیت کاری و بدنامی اجتماعی از سوی خبرنگاران زن بازگو نمی شود.

به گفته شریفی، ۵۱درصد مصاحبه شونده گان به وجود تبعیض جنسیتی در رسانه ها اشاره کرده و گفته اند که صلاحیت و معاش زنان نسبت به مردها کمتر است؛ اما ۱۵درصد نیز معتقد بودند که صلاحیت و معاش زنان نسبت به مردان بیشتر است و ۳۴درصد نیز گفته اند که هیچ چنین تبعیضی وجود ندارد.

با این حال، شریفی گفت که اعلام این نتایج می تواند تاثیرات منفی در حضور زنان در رسانه ها داشته باشد؛ اما باید واقع بین بود و این نتایج را اعلام کرد.

به باور منبع، تحقیقات نشان می دهد که هر اندازه امنیت در کشور خراب شود به همان اندازه خشونت بر زنان خبرنگار زیاد شده و بالعکس.

وی گفت که از سال ۲۰۱۴ حضور زنان در رسانه ها کمتر شده که کم شدن بودجه رسانه ها و ممانعت بیشتر خانواده ها از جمله عوامل عمده آن است.

در این تحقیق همچنین گفته شده است که ۶۵ درصد خبرنگاران زن به دلیل این که زن بودند مورد تهدید اقوام و گروه های افراطی قرار گرفته و ۴۰درصد نیز گفته اند کارشان بالای شخصیت آنها در جامعه تاثیر منفی گذاشته و کمتر کسی به خواستگاری آنها آمده است در حالی که ۱۶درصد معتقد بودند کارشان تاثیر مثبت بر شخصیت اجتماعی آنها داشته است.

این نتایج به ویژه در بخش اذیت و آزار جنسی خبرنگاران زن در رسانه ها در حالی نشر می شود که بیشتر مردم هم معتقد هستند رسانه ها محل مناسبی برای کار دختران و زنان کشور نیست.

Author

About Author