آمادگی چین برای مبارزه با تروریزم و افراطیت در افغانستان

رئیس جمهور چین در دیدار با حامدکرزی رئیس جمهورکشورمان درحاشیه مراسم افتتاح بازی های المپیک زمستانی در روسیه، آمادگی کشورش را برای مبارزه با تروریزم، افراطیت و جرایم فرامرزی در افغانستان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شی جین پینگ همچین در این دیدار تاکید کرده که چین از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان نیز حمایت می کند.

روسای افغانستان و چین در این دیدار همچنان روی گسترش مزید روابط میان دو کشور تاکید نمودند و حامدکرزی سفر اخیرش به چین را در تحکیم روابط دو کشور مهم دانست و آنرا در گسترش اعتماد متقابل و همکاری میان دو کشور مفید خواند.

کرزی ضمن تشکری از درک و حمایت چین از افغانستان، خاطر نشان کرد که وی اطمینان دارد که رئیس جمهور و حکومت آینده افغانستان نیز به روابط دوستانه با چین ادامه خواهد داد.

حامد کرزی گفت که حکومت افغانستان برای تامین صلح و ثبات به تلاش هایش جهت تحقق پروسه صلح، ادامه خواهد داد.

همچنان رئیس جمهوری کشورمان در این دیدار خاطرنشان ساخت که داشتن روابط دوستانه با کشور های همسایه در تامین صلح و ثبات در منطقه اهمیت خاصی دارد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین، روابط کشورش را با افغانستان مهم خوانده گفت که چین آماده است تا در عرصه های مبارزه با تروریزم، افراطیت و جرایم فرامرزی با افغانستان همکاری نماید.

وی گفت که چین از تلاش های افغانستان به منظور حراست از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و همچنین از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان نیز حمایت می کند.

وی، سال ۲۰۱۴ میلادی را یک سال مهم برای افغانستان خواند و تاکید کرد که  سرنوشت افغانستان با سرنوشت منطقه پیوند نزدیک دارد بنابر این چین از گسترش حضور افغانستان در همکاری های اقتصادی منطقوی نیز حمایت می کند.

رئیس جمهور چین خاطر نشان کرد که چین آمادهء همکاری در عرصه های بازسازی افغانستان بخصوص در ساحات ارتقای ظرفیت و تشویق سرمایه گذاران چینایی برای سرمایه گذاری در افغانستان است.

شی جین پینگ گفت که کشورش میزبان چهارمین نشست پروسه استانبول در خصوص افغانستان خواهد بود و در این زمینه آماده همکاری است.

گفتنی است حامد کرزی رئیس جمهوری کشورمان در جریان سفر یک روزه اش به روسیه، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک نیز دیدار کرد و در مورد امکان شمولیت افغانستان در بازی های المپیک زمستانی، بحث و تبادل نظر نمود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *