آماده‌گی کابل برای باز کردن دفتر صلح برای طالبان

رئیس‌جمهور غنی در نشست «پروسه‌کابل» اظهار داشت که در صورت تمایل طالبان مسلح، کابل حاضر است تا برای پیش‌برد گفتگوهای صلح، برای این گروه دفتر سیاسی در افغانستان باز کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نشستی تحت نام «پروسه‌کابل»، امروز (۱۶جوزا) با حضور نماینده‌گان ۲۵ کشور و نهاد خارجی در وزارت امور خارجه راه‌اندازی شد.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور اسلامی افغانستان که در چند روز گذشته به شدت تحت فشار افکار اجتماعی برای انجام حملات خون‌بار پی‌هم در پایتخت بود، در این نشست با اشاره به پاکستان اظهار داشت که اسلام‌آباد باید هرچه زودتر برنامه مشخصی برای تامین صلح در افغانستان ارائه کند.

رئیس‌جمهور غنی، افغانستان و پاکستان را قربانی تروریزم دانسته و تاکید کرد؛ در صورتی‌ که در افغانستان صلح تامین نشود، پاکستان و منطقه از تروریزم صدمه خواهند دید.

وی تصریح کرد که پاکستان هیچ برنامه مشخصی برای تامین صلح روی دست ندارد که به وسیله آن بتوان به یک صلح دوام‌دار در منطقه دست یافت.

در عین حال، رئیس‌جمهور با اشاره به طالبان مسلح اظهار داشت که این گروه باید از آخرین فرصت‌هایی که کابل به آنها می‌دهد، استفاده کنند و دست از جنگ و سلاح بردارند.

آقای غنی افزود که خواست کابل برای مذاکره با طالبان مسلح و دیگر گروه‌های مخالف روشن است و آنها می‌توانند با پذیرش قانون اساسی، احترام به حقوق شهروندان و زنان و قطع همکاری را گروه‌های افراطی به صلح افغانستان بپیوندند.

به اساس گفته‌های رئیس‌جمهور، اگر طالبان مسلح و گروه‌های مخالف حاضر به گفتگو نباشند، صلح تامین نمی‌شود؛ اما در صورتی که پیشنهادهای مشخصی ارائه کنند، کابل حاضر است برای آنها دفتری بدهد که از آن طریق و به صورت مستقلانه گفتگوهای صلح را پیش ببرند.

رئیس‌جمهور غنی خطاب به اشتراک‌کننده‌گان گفت :«ما امروز در کابل گردهم آمده‌ایم تا همبستگی خود را در برابر ترور و وحشت ابراز نموده و روی یک روندی به بحث بپردازیم که منتج به صلح عادلانه شود.»

وی به صورت واضح از همه کشورهای عضو جامعه جهانی خواست تا با پدیده تروریزم با تمامی اشکال آن به عنوان جدی‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی، با شدیدترین لحن محکوم نماید.

به اعتقاد رئیس‌جمهور، جامعه جهانی هنوز نتوانسته است بر تمامی ابعاد تهدید تروریزم فایق آید و در حالی‌که سازمان ملل رشد چشم‌گیر این پدیده شوم، انکشاف فعالیت‌ها و قصاوت و بی‌رحمی در حملات آنها را شاهد بوده؛ اما متاسفانه، پاسخ در برابر افزایش تروریزم بطی و ناکافی بوده است.

بر اساس معلومات وی، افغانستان بخاطر موقعیت جغرافیائی و صعب‌العبور بودنش هدف تروریزم جهانی بوده و بر اساس آخرین آمار؛ تعداد جنگجویان خارجی در دو سال اخیر از ۲۰۰ به ۱۱ هزار افزایش یافته است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزارت دفاع برای آوردن اصلاحات اقداماتی روی دست گرفته است؛ یک بار دیگر به وزارت امور داخله اشاره کرده و گفت :«چالش کنونی برای ما؛ تطبیق اصلاحات در وزارت داخله است. می‌دانیم رفع این چالش ساده نخواهد بود بلکه با مقاومت‌های مواجه خواهیم شد، اما اراده ما بر تطبیق آن است.»

وی بر ختم فساد اداری در پولیس تاکید کرد.

این در حالی است که چندی پیش رئیس‌جمهور وزارت امور داخله را قلب فساد اداری در کشور ذکر کرده بود که با واکنش‌های عمده‌ای روبرو شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *