آغاز پیدایش غیر رسمی اسرائیل؛ آغاز شعله ور شدن جنگ در فلسطین

فلسطین سرزمین مقدس ادیان آسمانی بوده و مورد توجه و منازعه یهودیان، مسلمانان و مسیحیان است.

بخاطر فلسطین جنگهای مشهور صلیبی بین مسیحیان و مسلمانان در سال ۱۰۹۵ میلادی در گرفت و سالیان درازی پیروان این دو دین آسمانی بروی هم شمشیر کشیدند.

مهاجرتهای گسترده و روز افزون گروه های یهودی به فلسطین با مقاومت مردم مسلمان فلسطین روبرو شد و اعتراضات گسترده ساکنان آن سرزمین را بر انگیخت.

این در حالی بود که امپراتوری عثمانی سقوط کرده بود و بجای آن جمهوری دموکراتیک ترکیه تحت رهبری مصطفی کمال اتاتورک به سرزمین کوچکی تبدیل شده بود و اکثریت سرزمینهای اسلامی در زیر سلطه کامل کشورهای اروپایی بخصوص بریتانیا قرار داشت و این امپراتوری برای تشکیل دولت یهود در فلسطین عزم راسخ داشت.

در سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ اوج انقلاب مردم فلسطین بود که احزاب و گروه های متعدد فلسطینی علیه اشغالگران بریتانیایی و مهاجران یهودی می جنگیدند.

در مقابل دولت بریتانیا در فلسطین بین ۶۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ پولیس یهودی را آموزش و تجهیز نمود تا در برابر قیام فلسطینیان در کنار ارتش بریتانیا بجنگند.

در طی این سالها بود که هزاران فلسطینی کشته و زخمی شدند و صدها هزار دیگر آواره گردیدند.

 تاسیس دولت اسرائیل و جنگ استقلال

سرانجام در سال ۱۹۴۷ پس از تقسیم هند به دو کشور هند و پاکستان، سازمان ملل متحد این راه حل را برای فلسطین نیز موثر دانست و در ۲۹ نوامبر ۱۹۴۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ۱۸۱، تاسیس دو دولت مستقل عرب و یهود را در فلسطین با ۳۳ رای موافق بر ۱۳ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع قانونیت بخشید.

139407191114167976275024

طبق این فیصله، ۵۶درصد از اراضی تحت کنترول اداره فلسطینی بریتانیا به یهودیان با جمعیت حدود ۸۰درصد یهودی تعلق می گرفت. در این قطعنامه بیت المقدس شهر فاصل بین دو دولت عرب و یهود تحت اداره سازمان ملل متحد ذکر شده است.

این فیصله در آن زمان از سوی اکثریت یهودیان پذیرفته شد؛ اما از سوی اکثریت فلسطینیان مسلمان و دولتهای عرب رد شد.

دولت بریتانیا نه تنها که در ایجاد کشور ملی یهود در فلسطین نقش یک پدر دلسوز را بازی نمود، بلکه در برسمیت شناختن دولت اسرائیل نیز نقش اساسی داشت، طوریکه پس از ختم جنگ جهانی دوم، حزب کارگر بریتانیا برنده انتخابات شد و این حزب از سالها بحث تاسیس دولت یهود را طرح می کرد و پس از پیروزی از ایجاد و برسمیت شناختن دولت اسرائیل حمایت کرد.

در سال ۱۹۴۸ که دولت یهود به رهبری دوید بن گوریون تاسیس شد، آخرین سربازان بریتانیا از فلسطین خارج شدند؛ گویا که دیگر به ماموریتی که داشتند نایل آمدند.

در حقیقت فلسطین نمونه خوبی از خیانتها و معامله ها بین شرق و غرب و کشورهای عربی است که هنوز هم بعنوان یک نقطه بحرانی و قابل انفجار نگهداشته شده است.

میلیونها فلسطینی در کشورهای دیگر در مهاجرت بسر می برند؛ اما هر روز یهودیان جدیدی به اسرائیل انتقال داده می شوند و در اراضی فلسطینیان با زور اسلحه در انظار جامعه جامعه جهانی و سازمان ملل متحد و سازمانهای حقوق بشر اسکان داده میشوند و برعکس مردم فلسطین نسل کشی می شوند.

 اختلافات گروههای فلسطینی

در انتخابات پارلمانی ۱۹۹۶ گروه اسلامی حماس توانست حمایت اکثریت مردم فلسطین را که از ستم اسرائیل به تنگ آمده اند با بدست آوردن ۷۶ کرسی از مجموع ۱۳۲ کرسی برنده انتخابات شود و رقیب خود سازمان الفتح را شکست سختی دهد.

حماس؛ اسرائیل را برسمیت نشناخت.

غزه در آتش و خون

 غزه با مساحت حدود ۴۵هزار کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود ۴۰۹۰۰۰ نفر که ۷۵درصد جمعیت آنرا جوانان زیر ۲۵ سال تشکیل می دهد، پر جمعیت ترین شهر فلسطین است.

322228_316

این شهر دارای قدامت ۵۰۰۰ ساله است و نام خیلی از تاریخ سازان جهان و حکومتهای گذشته را در تاریخ خود به ثبت دارد.

نزاع و مشکلات حماس با اسرائیل باعث شده تا این شهر بارها شاهد درگیری حماس و اسرائیل باشد، پرتاب چند راکت بسوی شهرکهای یهودی نشین بهانه ای می شود که رژیم صهیونیستی حمله ای تدارک ببیند و با توجه به اینکه از جانب امریکا و خیلی از کشورهای دیگر غربی حمایت می شود، بطور وحشیانه از هوا و زمین به مناطق فلسطینیان یورش برده و هر بار دست به کشتار بیرحمانه و ویرانی اماکن مسکونی زده است.

در هربار، تلفات سنگین و خرابیها و زیانهای بی شماری به مردم فلسطین وارد شده است.

در آخرین حمله اسرائیل بر غزه که در پاسخ به حملات راکتی گروه حماس صورت گرفت در مدت ۳ هفته یک فاجعه انسانی بزرگ  به بار آمد.

حماس طبق معمول بسوی اسرائیل موشک پرتاب کرد و سیاستمداران اسرائیلی که در انتظار چنین بهانه ای بودند تا در آخرین روزهای دولت رئیس جمهور بوش به قلمرو حماس حمله کنند، ازین فرصت پیش آمده استفاده کرده و بطور وحشیانه مردم بیگناه فلسطین را قتل عام کردند.

طبق گزارشات موثق از آغاز حمله اسرائیل در ۲۷ دسمبر ۲۰۰۸ تا ختم آن در ۱۹ جنوری ۲۰۰۹ بیش از ۱۳۰۰ فلسطینی که اغلب آنها غیرنظامیان بودند، کشته و ۵۳۰۰ نفر زخمی شدند.

در این مدت حدود نیم میلیون فلسطینی از کمبود آب، غذا و برق و خدمات صحی در زیر آتش جنگ رنج بردند. بخش وسیعی شهر بکلی ویران شده است.

این جنگ به جنگ ۲۱ روزه مشهور شد.

اما جنگ ۲۱روزه نیز پایانی بر اشغال و ادامه لشکرکشی ها و وحشی گری های اسرائیل نبود و رژیم صهیونیستی هر سال و هر بار به دلایل مختلف در تلاش برای به خاک و خون کشاندن مردم مسلمان فلسطین است.

Author

About Author