آغاز پروسه پیشنهادی برای نوی کابل بانک در کشور

پروسه خصوصی سازی نوی کابل بانک و ارائه ۱۰۰ فیصد سهام این بانک به سرمایه گزاران با درخواست تبلیغات برای ثبت نام توسط حکومت امروز (روز سه شنبه) در کابل آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، فروش نوی کابل بانک  به طور گسترده به اطلاع عموم، از طریق نشریات بزرگ مالی و اقتصادی در جهان، خصوصا در شورای همکاری خلیج فارس و همچنین در داخل  افغانستان اعلان شده است.

محمد آقا کوهستانی رئیس خزاین وزارت مالیه و رئیس بورد رهبری نوی کابل بانک می گوید: با توجه به افزایش علاقه مندی سرمایه گذاران، خصوصاً در بخش های زراعت، معادن و بخش های تولیدی در افغانستان، علاقه مندی شدید سرمایه گذاران داخلی و بین المللی  را توقع داریم.

نوی کابل بانک یکی از بانکهای بزرگ تجارتی در کشور است که بیش از ۱۰۰ نمایندگی فعال درسراسر افغانستان دارد.

در حال حاضر این بانک بیش از ۱ میلیون حساب بانکی  که ارزش امانات سپرده گذاران به ۴۶۰ میلیون دالر امریکایی میرسد و آخرین خدمات بانکی را برای مشترکین فردی یا سازمانی مانند وجوه ارسالی ارز خارجی، لیتراف کریدیت، گرنتیهای بانکی و همچنین خدمات بانکی معمولی ارائه می کند.

نوی کابل بانک روابط بانکی با بانکهای معامله دار عمده اروپائی و دیگر بانکهای بین المللی  و بانکهای که از آخرین سافت ویر UBS Oracle Flex استفاده میکنند ارتباط بانکی دارد و مرکز خدمات مشتریان نوی کابل بانک روزانه به ۸۵ هزار تماس تلفنی پاسخ میدهد.

پروسه مقدماتی برای خصوصی سازی این بانک بیش از شش ماه است که جریان دارد در طول این زمان مشخصات مانند اطلاعات برای داوطلبان اشتراک کننده ارائه شده است معیارمناسب، شرایط برای فروش و اصول اساسی ارزیابی داوطلبی توسط کمیته رهبری نوی کابل بانک در وزارت مالیه رسمی شده است.

کوهستانی می‌گوید که آنها در بررسی که داشتند هیچ بانکی را نیافتند که بتواند جاگزین کابل بانک برای ارائه خدمات به این کمیت و کیفیت شود، بنابراین اگر این‌بار هم پیشنهاد مناسبی به دست نیاورند دولت، سه تا پنج سال دیگر هم مدیریت این بانک را به عهده خواهد داشت.

به گفته‏ی وی، سال گذشته این بانک حدود یک میلیون دالر ماهانه ضرر داشت؛ اما اکنون ضرر این بانک به پنجصد هزار دالر در ماه رسیده است.

کابل بانک نو اکنون در بخش ارائه‏ی خدمات به ادارات دولتی چون پرداخت حقوق ماهانه نیروهای امنیتی و کارمندان دولتی فعال است؛ اما خدمات دیگری چون قرضه دهی را انجام نمی‌دهد.

دو سال پیش وقتی کابل‌بانک ورشکست شد، بانک مرکزی افغانستان مدیریت آن را به عهده گرفت و نام آن را به “کابل بانک نو” تغییر داد.

علت اصلی بحران این بانک، کاهش نقدینگی اعلام شد زیرا سهام داران اصلی آن که مسئولیت اداره این بانک را به عهده داشتند، پول هنگفتی را برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن دوبی، از کابل بانک خارج کرده بودند.

تصمیم فروش کابل بانک نو از سوی شورای وزیران افغانستان اتخاذ شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *