آغاز پروازهای مستقیم بین ریاض و تل آویو

13735470_623519877809193_357649890_nبا آغاز پروازهای مستقیم بین ریاض و تل آویوعربستان سعودی درصدد استحکام اتحاد خویش با رژیم اسرائیل می باشد تا خود را از آن چه خطر ایران یاد می شود مصون دارد.

تا امروز هزاران تاجر عرب برای رسیدن به سرزمین های اشغالی مجبور بودند به طور ترانزیت از میدان های هوایی ممالک اروپایی و یا ترکیه استفاده کنند اما هواپیمایی ملی عربستان اعلام نمود که از جمعه گذشته پروازهای تجاری به صورت مستقیم بین ریاض و تل آویو برقرار شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل با ابراز خرسندی از این اقدام دولت ریاض ابراز داشت که این ابتکار تاریخی می تواند فصلی نوین در روابط تلخ بین اعراب و اسرائیل بگشاید و اسرائیل را از انزوای منطقه ایی خویش برهاند و به گفته وی ” صلحی دائمی را در خاورمیانه به ارمغان بیاورد.”

به گفته ناظران اقتصادی اقدام ناگهانی عربستان ، شور و شوق بی سابقه ایی را در بازار بورس اسرائیل به راه انداخته است از آنجا که به  احتمال قوی شیوخ ثروتمند خلیج (فارس) شروع به سرمایه گذاری های انبوه خواهند کرد .

در همین راستا، پادشاه عربستان سعودی ملک سلمان طی دستورالعملی به وزیر ترانسپورت خویش فرمان داد تا با همتایان اسرائیلی اش برای هماهنگی بیشتر و تسهیل طرح پروازهای تجاری ریاض- تل آویو حداکثر همکاری را به عمل آورد که به گفته وی (ملک سلمان) ، این اقدام ممکن است  زمینه برقراری  یک صلح ابدی بین پادشاهی آل سعود و رژیم اشغالگر قدس را برقرار سازد.

“موضوع پرواز مستقیم بین دو کشور به صورت موشکافانه و چندین بار در جلسات هیئت وزراء مورد بحث بررسی قرار گرفت و نتیجه مذاکرات تا به حال بسیار رضایت بخش بوده است. بنده  بسیار خوشحال و مسرور هستم که به اطلاع شما و همکارانتان برسانم که دو فروند بوئینگ ۷۸۷ متعلق به شرکت هواپیمایی سعودی ،  صبح امروز (۷ صبح ، به وقت گرینویچ)  در میدان هوایی بین المللی بن گوریون به زمین نشستند،” عبدالله مثیب سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان به خبرنگار اژانس فرانس پرس بیان داشت.

بندر توریستی حیفا و تل آویو به احتمال قوی  مقصد شماره یک شاهزادگان ثروتمند عربستانی خواهد بود اما از آنجا که در قدس شرقی بسیاری از ساکنین عرب دارای بستگانی هستند که  اغلب در کشورهای خلیج (فارس) زندگی میکنند،  بیت المقدس (اورشلیم) نیز در صدر برنامه سفر شهروندان تابع عربستان خواهد بود.

اگر چه هیچ گونه روابط رسمی  دیپلماتیک حدالقل آشکار میان اسرائیل وعربستان سعودی وجود ندارد، اما هر دو کیان سیاسی در خصومت با دشمن مشترک شان یعنی جمهوری اسلامی ایران هم رأی راسخ  می باشند و این امر باعث میشود که سردمداران ریاض و تل آویو  هر چه بیشتر به یکدیگر نزیک شوند.

“مقدمات اولیه برای عملی شدن نهایی این طرح در مرحله نهایی قرار دارد و امید است طی روزهای آینده شاهد گام های مثبتی در این زمینه باشیم. به نظر من طی هفته آتی چهار پرواز از مبدا ریاض به مقصد تل آویو و برعکس افتتحاح خواهد شد ،” احمد العتیبی معاون وزیر ترانسپورت عربستان طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ریاض عنوان کرد.

طی دوران نخست وزیری بنیامین نتانیاهو از حزب راستگرای لیکود، تل آویو همواره درصدد ایجاد روابط مخفیانه با رژیم عربستان سعودی بوده است و به طور صریح از عملیات نظامی عربستان علیه انقلابیون و مردم بی دفاع یمن که فقیرترین کشور عربی می باشد ، حمایت کرده است.

Author

About Author