آغاز مذاکرات جامع افغانستان و ایران در آینده ای نزدیک

12670823_695289563947384_2428132063850858841_nمعاون رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی از آغاز مذاکرات افغانستان و ایران در شش موضوع مهم خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد محقق، در یک سفر چند روزه رهسپار شهر کرمان ایران شده است و در این سفر با دانشجویان و شماری از مقام های ایران دیدار خواهد کرد.

وی در همایش دسترخوان مشترک افغانستان و ایران در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت که برنامه جامع برای مذاکرات دو جانبه شامل تجارت، صنایع و معادن، راه آهن، مواد مخدر، آب و مهاجرین است.

به گفته وی، امید می رود که این مذاکرات بتواند سیر تصاعدی را بین دو کشور برای رهایی از مشکلات ایجاد کند.

محقق با اشاره به دسترخوان مشترک نوروزی، اظهار داشت که این دسترخوان حرف دل تمام ساکنان این دو سرزمین است.

معاون رئیس اجراییه تاثیرات دو کشور را مشترک دانسته و گفت که هر آنچه برای ایران مفید باشد برای افغانستان نیز اهمیت دارد و هرچه به ضرر ایران باشد به ضرر افغانستان نیز خواهد بود.

مهاجرت، فرصت نه چالش

در عین حال، محمد محقق در دیدار با دانشجویان افغانی در دانشگاه کرمان اظهار داشت که باید چالش های مهاجرت به فرصت تبدیل شود.

به گفته وی، :«مهاجران در عین حال که با چالش و مشکلاتی روبه رو است، فرصت نیز به شمار می رود و باید چالش های آن را به فرصت تبدیل کنیم.»

وی معتقد است، مهاجرانی که برای تحصیل مهاجرت می کنند با تحصیل با کیفیت بر می گردند که یک فرصت است.

معاون رئیس اجراییه همچنین از پیگیری هایی برای کاهش هزینه های تحصیلی دانشجویان افغان و رفع سایر مشکلات این افراد در ایران خبر داد.

گفتنی است که ۳۵۰ هزار شهروند افغانستان، هم اکنون در ولایت کرمان ایران زنده گی می کنند که شامل ۵۰۰ دانشجو و ۲۳ هزار دانش آموز می شود.

Author

About Author