آغاز فعالیت دوباره قونسلگری تاجیکستان در بدخشان

تاجیکستانمسوولان ولایتی بدخشان در شمالشرق افغانستان می گویند که کشور تاجیکستان در تفاهم با حکومت محلی فعالیت های قونسلگری کشورش را در این ولایت دوباره آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، احمد فیصل بیکزاد والی بدخشان گشایش این نمایندگی را در ایجاد سهولت های رفت و آمد بین افغانستان و تاجیکستان، انتقال مواد غذایی و تداوی بیماران مهم می داند.

بیک زاد می گوید:آغاز فعالیت دوباره قونسلگری تاجیکستان در این ولایت به باشنده های این ولایت سهولت های زیادی فراهم می کند، در انتقال بیماران به تاجیکستان، انتقال مواد غذایی و حسن روابط بین هردو کشور.

وی می گوید که این قونسلگری در ایجاد برقراری روابط نیک اجتماعی، تجاری و فرهنگی میان دوکشور از اهمیت ویژه‌ای بر خوردار است.
والی بدخشان هم چنان از تامین امنیت و انجام هرگونه هم‌کاری با مسوولان این قنسلگری اطمینان می دهد.

کشور تاجیکستان سال گذشته قونسلگری اش را به دلایل فراخ شدن دامنه های نا امنی در شمال افغانستان به خصوص ولایت بدخشان مسدود کرده بود.

اما امید نظروف قونسل جدید تاجیکستان در بدخشان، در دیدار با والی بدخشان می گوید که کشورش پس از اطمینان حکومت افغانستان آماده شده است که قونسلگری این ‌کشور را در بدخشان فعال نماید.

 آقای نظروف بر ایجاد روابط نیک فرهنگی و تجاری بین دو کشور همسایه تاکید کرد، و گفت: رابطه دوستی میان افغانستان و تاجیکستان با توجه به مشترکات فرهنگی و زبانی به گذشته های دور برمی‌گردد و من وعده می دهم که در زمینه برقراری روابط نیک میان دوکشور تلاش میکنم و می کوشم تا سهولت های خوبی را در جهت اخذ ویزا به مردم فراهم نمایم.

سیحون استاد پوهنتون در بدخشان می گوید که باشنده های ساکنان مناطق مرزی بدخشان شامل ولسوالی های نسی، شکی، ماه می، کوفاب و خواهان که با مرکز فیض آباد راه مواصلاتی ندارند، از طریق تاجیکستان به کابل رفت و آمد می کنند.

وی می گوید در مدتی که قونسلگری تاجیکستان در این ولایت مسدود بود، باشنده های محل با مشکلاتی زیادی روبرو بودند.

آقای سیحون می گوید: در مدت یکسال که قونسلگری تاجیکستان در این ولایت مسدود بود باشنده گان این ولایت با مشکلاتی زیادی روبرو بودند، آنان حتی بیماران شان را نیز در تاجیکستان تداوی می کنند، ایجاد دوباره این قونسلگری سهولت های زیادی برای باشنده های مرزی فراهم خواهد کرد.

ظرف ده سال گذشته پنج پل دوستی بین افغانستان و تاجیکتسان بر فراز دریای آمو که مرز مشترک بین دو کشور را می سازد، در ولسوالی های یاد شده ایجاد شده است، در دو طرف این پل ها بازار های مشترک نیز ساخته شده است، این بازار ها مهم ترین مارکیت داد و ستند بین دو کشور دانسته می شوند که بازرگانان اموال شان را به فروش می رسانند و باشنده های محل اشیای مورد ضرورت خویش از این محل دریافت می کنند.

Author

About Author