آغاز رسمی نخستین جلسه دادگاه استیضاح ترامپ

روند دادگاه استیضاح رئیس جمهور امریکا از بامداد امروز در مجلس سنا آغاز شده است.

به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری خاورمیانه، در نخستین روز این روند، نمایندگان دموکرات، در وادار کردن دولت به ارائه اسنادی در ارتباط با اوکراین ناکام ماندند.

نمایندگان جمهوری‌ خواه مجلس سنای امریکا در نخستین جلسه دادگاه استیضاح دونالد ترامپ، از تصویب چندین متمم قانونی که توسط دموکرات‌ ها با هدف ملزم کردن دولت به ارائه مدارک بیشتر در مورد گفتگوی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس ‌جمهور اوکراین ارائه شده بود، جلوگیری کردند.

در این جلسه، «چاک شومر» رهبر اقلیت نمایندگان دموکرات در مجلس سنا سه طرح را به رای گذاشت.

این طرح‌ ها خواستار ارائه اسنادی در ارتباط با گفتگوی تلیفونی ترامپ بودند که کاخ سفید، وزارت خارجه امریکا و اداره مدیریت و بودجه این کشور در جریان تحقیقات استیضاح از ارائه آنها به مجلس نمایندگان خودداری کرده بود.

نمایندگان مجلس سنا هنگام رای به هر سه این سه طرح‌ ها تماماً وابستگی‌ های حزبی را حفظ کرده و با ۵۳ رای مخالف در برابر ۴۷ رای موافق آنها را رد کردند.

در قوانین امریکا، چارچوب مدونی برای تعیین نحوه برگزاری محاکمه رئیس‌ جمهور مشخص نشده و وظیفه این امر بر عهده رهبر اکثریت سنا است.

مناقشه بر سر قواعد دادگاه بعد از آن آغاز شد که «میچ مک‌ کانل»، رهبر جمهوری‌ خواهان مجلس سنا تغییراتی را در قطعنامه محاکمه اعمال کرد.

بر اساس طرح جدید، روند محاکمه در ۴ روز برگزار می‌ شود که در دو روز نخست، ۱۲ ساعت به تیم رؤسای محاکمه و ۱۲ ساعت به وکلای ترامپ وقت اختصاص داده می ‌شود. سناتورها حق همراه داشتن موبایل را نخواهند داشت و شهادت شهود هم پشت درهای بسته ادا می ‌شود.

ترامپ در مجلس نمایندگان امریکا که اکثریتی دموکرات دارد، استیضاح شده و حالا به سومین رئیس ‌جمهور تاریخ این کشور بدل شده که با چشم ‌انداز برکناری از طریق محاکمه در سنا روبرو است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *