آغاز تحقیقات مشترک کابل و تهران در مورد غرق شدن پناهجویانِ افغانستان

وزارت امور خارجه می گوید که در نتیجه مذاکرات، توافق صورت گرفته است که تحقیقات در مورد رویداد غرق شدن و جان باختن شماری از پناهجویان افغانستان در مرز با ایران، آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزارت خارجه امروز (۲۴ثور) اظهار داشت که توافق در مورد انجام تحقیق پیرامون حادثه اخیر در مرز افغانستان و ایران توسط کمیساریای مرزی میان دو کشور انجام می شود.

در خبرنامه این وزارت آمده است «در نتیجه مذاکرات میان افغانستان و ایران در مورد پیدا نمودن حقایق پیرامون حادثه اخیر که در سرحد میان دو کشور اتفاق افتیده، توافق به عمل آمد که کمیساریای سرحدی دو کشور تحقیقات خویش را در محل حادثه آغاز نمایند».

وزارت خارجه می گوید که تحقیقات در این رابطه مبنی بر قرارداد کمیساران مرزی بین ایران و افغانستان منعقده سال ۱۳۳۵ هجری شمسی، فردا (۲۵ثور) آغاز خواهد شد.

بر اساس اظهارات منبع، آغاز این تحقیقات و پیدا نمودن حقایق، چگونگی حادثه را تشخیص و زمینه تامین عدالت را مساعد خواهد نمود.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که دو روز پیش وزارت خارجه ایران گفته بود که تا حال هیچ اقدامی از سوی افغانستان برای بررسی حادثه صورت نگرفته است.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که بر اساس ترتیبات مندرج در ماده ۵ «قرارداد انتظامات مرزی ایران و افغانستان» (قرارداد کمیساران سرحدی بین ایران و افغانستان) که از قریب به هفت دهه گذشته یعنی از سال ۱۳۳۵ شمسی میان دو کشور برقرار است، در صورت وقوع هرگونه حادثه در محدوده مرزی، بنا به درخواست هریک از طرفین، مرزبانان دو طرف می‌ توانند از محل حادثه بازدید نموده و نسبت به بررسی مشترک اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید …

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *