آغاز به کار پروژه بزرگ تاپی

تاپی 2بر اساس گفته های مقام های چهار کشور عضو تاپی، قرار است کار این پروژۀ بزرگ، امروز و به صورت رسمی از خاک ترکمنستان آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نماینده گی از افغانستان، رئیس جمهور اشرف غنی دو روز پیش به عشق آباد رفته بود و در کنار وی، رئیس جمهور ترکمنستان، نخست وزیر پاکستان و یک مقام‌ هند شرکت خواهد داشت.

پروژۀ تاپی یا انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند، در ماه قوس ١٣٨٩ از سوی رؤساى جمهور افغانستان، ترکمنستان و پاکستان و وزیر انرژی هند به امضا رسیده بود.

آگاهان مسایل اقتصادی به این باورند که پروژه تاپی یکی از بزرگترین پروژه ها در سطح منطقه است و افغانستان بهره های زیادی از این پروژه می برد و در کنار استفاده از امتیازهای گاز آن، برای شمار زیادی از شهروندان کشور زمینه کار مساعد می شود.

سیف الدین سیحون، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می گوید که این پروژه هیچ مصرف و تعهد مالی از جانب افغانستان ندارد و با عملی شدن آنها، افغانستان بیشترین منفعت را به صورت تقریبا رایگان به دست آورده و به عنوان محل ترانزیت ایفای نقش می کند.

سیحون اظهار داشت که تامین امنیت تاپی و دیگر پروژه ها از جمله مهمترین مواردی است که افغانستان باید در این زمینه تلاش کند و بتواند شرایط عملی شدن آنها را فراهم بسازد.

گفتنی است که خط انتقال گاز تاپی به طول ١٧٠٠ کیلومتر، از منطقه دولت آباد ترکمنستان آغاز شده و به طول ٧۵٠ کیلومتر از طریق ولایت های هرات، فراه، هلمند و کندهار افغانستان تا پاکستان امتداد پیدا می ‌کند و پس از پاکستان در منطقه فاضیلکاى هندوستان به پایان می رسد.

مقام های وزارت معادن نیز در این رابطه گفته بودند که از طریق این پروژه افغانستان در ده سال اول ۵٠٠ میلیون متر مکعب گاز، در ده سال دوم ١٠٠٠ میلیون متر مکعب گاز و در ١٠ سال سوم ١،۵ میلیارد متر مکعب گاز خریدارى می تواند.

Author

About Author