آغاز برنامه های انکشاف مالداری و زراعت در ۳ ولایت کشور

وزارت زراعت، مالداری وآبیاری برنامه های انکشافی مالداری و زراعت را به اشتراک کشاورزان در ولایت های کابل، پروان و لوگرآغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد آصف رحیمی وزیر زراعت در یک نشست خبری درکابل، هزینه مجموعه این برنامه را ۶۵ میلیون دالر امریکایی اعلام کرد و  گفت که این برنامه توسط صندوق انکشاف بین المللی زراعت IFAD تمویل میشود.

به قول مسولان هدف اساسی از تطبیق این برنامه کاهش فقر در روستاهای سه ولایت کشوراست که پیش بینی میشود از این پروژه در حدود ۱۷۰ هزار فامیل که حدود یک میلیون انسان را در بر میگیرد مستفید گردند.

به گفته آقای رحیمی این برنامه که همزمان در ولایت های کابل، پروان ولوگر آغاز میشود شامل سه بخش عمده اند.

وی تصریح کرد« بخش اول این برنامه شامل ساخت زیربناها مثل سردخانه ها، سیستم آبیاری، کلینیک های حیوانی وسرک های درجه سوم به همکاری وزارت احیا وانکشاف دهات اند که درحدود ۲۵ میلیون دالر هزینه پیش بینی شده است.»

به گفته رحمی توسعه زراعت ومالداری در سه ولایت یاد شده بخش دیگر این برنامه است که حدود ۲۸ میلیون دالر هزینه خواهد برداشت وبخش سوم برنامه هم ارتقای متخصیصان جوان سکتور زراعت دراین سه ولایت میباشد.

اعمار فابریکه های پروسس لبنیات به هزنیه ۵ میلیون دالر، توزیع تخم های اصلاح شده سبزیجات به ارزش ۶ میلیون دالر واصلاح نسل وتقویت مالداری کوچیان نیز از برنامه زیر مجموعه ای این پروژه بزرگ میباشند.

عبدالحبار تقوا والی کابل برنامه های انکشافی وزارت زراعت را موثر توصیف کرده از همکاری ولایت کابل برای تطبیق موفقانه پروژه تعهد سپرد.

به گفته تقوا اراضی وسیعی در کابل وسایر ولایت ها که مستقیما زیرآبیاری قرار داشتند وقابل زرع بودند غصب وبلند منزل ها اعمار شده اند که جفای به اقتصاد ملی افغانستان پنداشته میشود.

تقوا گفت« من تاکید میکنم که درکنارشما- مسولان سکتور زراعت- برای جلوگیری از اصراف بیجای اراضی زراعتی برای اعمار بلند منزل ها کار نماییم.»

عبدالبصیر سالنگی والی پروان نیز با اعلام حمایت قاطع از تطبیق این پروژ در ولایت پروان گفت که برنامه های انکشافی وزارت زراعت در کاهش فقردر روستا های کشور مفید وموثر واقع شده این بار نیز ما توقع داریم که این برنامه ها رهنمودی برای کاهش فقر میان روستاییان فقیر کشور باشد.

سید امین بهراد، دویچه ویله، کابل

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *