آغاز بازی خطرناک عربستان سعودی در خاورمیانه

81917045-70439827شبکه خبری “آسیا تایمز” یکی از رسانه های پرتیراژ منطقه “هنگ کنگ” کشور چین اعلام کرد که عربستان سعودی با قطع روابط دیپلماتیک با ایران و تشویق برخی از کشورها به انجام این کار، بازی خطرناکی را در منطقه خاورمیانه آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این رسانه امروز سه شنبه (۲۲ جدی) در گزارشی نوشت: شاید عربستان می خواست با اعدام گروهی به دنیا نشان دهد در مبارزه با تروریسم جدی است.

اما برای دنیا معنی اصلی این اقدام این است که عربستان می خواست با این کار در راستای منافع خود و قطع رابطه با تهران حرکت کند.

گزارش می افزاید: خاندان آل سعود عامدانه روابط با ایران را قطع کردند و با توجه به اینکه اتحادشان با غربی ها هر روز ضعیف تر می شود، تلاش داشتند با انجام این کار ضمن جلب توجه بیشتر دنیا، به قدرتی در منطقه تبدیل شوند.

آسیا تایمز، در ادامه گزارش خود آورده است: عربستان از توافق هسته ای ایران خرسند نیست. این کشور برای تلافی نقش مثبت ایران در منطقه بهای نفت را پایین آورد اما نمی دانست این اتفاق به ضرر اقتصادش تمام خواهد شد.

گزارش می افزاید: خاندان آل سعود با این کار حتی متحمل لطمات دیگری هم شده اند و آن حمله به یمن است؛ کشوری که ایران بارها خواستار حل و فصل مسالمت آمیز و پایان خونریزی در آن شده است.

به نوشته این رسانه هنگ کنگی، سیاست های ریاض در کشورهایی همچون سوریه، بحرین، عراق و لبنان هم با شکست مواجه شده اما در مقابل نقش مثبت ایران در این کشورها پررنگ تر است و اینها به شدت برای آل سعود نگران کننده است.

گزارش ادامه می دهد: عربستان می دانست با اعدام “شیخ نمر” روحانی برجسته شیعه آن کشور، روابطش با ایران تیره خواهد شد اما این کار را انجام داد. عربستان حتی پا را فراتر گذاشته و تلاش می کند تا حلقه ای بر تحرکات خود ایجاد کرده و در یمن و سوریه دست پیش داشته باشد.

آسیا تایمز، نوشت: یکی دیگر از اهداف عربستان در قطع رابطه با ایران این است که این کشور قصد داشت به غرب نشان دهد، متحد خوبی برای آنها است. در حال حاضر رابطه عربستان با آمریکا نسبت به هر زمان دیگری شکننده شده و این کشور نسبت به این موضع غافل است.

در ادامه گزارش آمده است: بر خلاف آنچه عربستان تصور می کند امروز مهمترین اقدام برای غرب و آمریکا ریشه کن کردن تروریست های داعش و پیشبرد صلح در سوریه است. اهدافی که با بازی عربستان همخوانی ندارد.

رسانه هنگ کنگی نوشته است که بازی عربستان نه تنها سود و مزیتی برای این کشور به همراه ندارد بلکه اقدامی است که منجر به تخریب فرایند صلح در منطقه می شود.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی “۱۳ جدی” در پی اعدام آیت الله نمر باقر النمر رهبر شیعیان این کشور و برای فرار از این جنایت اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع می کند.

شیخ نمر ۵۶ ساله یکی از منتقدین شدید خاندان آل سعود در عربستان و یکی از مهمترین شخصیت های معترض در شرق عربستان از سال ۲۰۱۱ تاکنون بود.

اعدام وی با موج گسترده ای از محکومیت و تنفر در سطح منطقه و سازمان های مستقل بین المللی همراه شده است.

Author

About Author