آغاز انتخابات پارلمانی در ترکیه

ترکیه انتخاباتانتخابات پارلمانی ترکیه قبل از ظهر امروز یکشنبه(۱۰ عقرب) در سراسر این این کشور آغاز شد.

 به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این انتخابات مردم ترکیه برای انتخاب ۵۵۰ نماینده پارلمان این کشور، پای صندوق های رای می روند.

این انتخابات در شرایطی برگزار می شود که اوضاع امنیتی در ترکیه بدتر شده و نگرانی هایی در مورد وضعیت اقتصادی این کشور وجود دارد.

این دومین انتخابات پارلمانی در ترکیه طی پنج ماه گذشته است، در انتخابات قبلی،‌ حزب حاکم عدالت و توسعه از دستیابی به اکثریت  لازم برای تشکیل دولت بازماند.

پس از آن مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی به شکست انجامید و در نتیجه،‌ احمد داوود اوغلو، ‌نخست وزیر،‌ مامور برگزاری انتخابات جدید شد.

در این مدت پنج ماه،‌ ترکیه با شکست مذاکرات آتش بس با کردها و آغاز دوباره جنگ با حزب کارگران کردستان (پ ک ک)،‌ تشدید بحران در سوریه و نیز دو بمب گذاری انتحاری در خاک خود از سوی گروه تروریستی داعش مواجه شده است.

انتظار می‌رود حزب عدالت و توسعه در این انتخابات بین ۳۰ تا ۴۰ درصد رای بیاورد که در این صورت یا باید ائتلافی متزلزل تشکیل دهد یا انتخابات دیگری برگزار شود.

احمد داوداغلو، نخست وزیر ترکیه این انتخابات را «همه‌پرسی سرنوشت ترکیه» خوانده و گفته است: ترکیه در این برهۀ زمانی حساس، به دولتی مقتدر و هوشمند نیاز دارد.

Author

About Author