آب اگر صد پاره گردد، باز باهم آشناست

یک سال قبل تنش‌ها میان داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت و عطا محمد نور والی بلخ بالا گرفت تا حدی که آقای نور در یک نشست رسانه‌ایی گفت دیگر از عبدالله حمایت نمی‌کند.

این بحث میان هواداران دو طرف چنان بالا گرفت که «ملیشه‌‌های شبکه‌های اجتماعی» را به جان هم انداخته و اینان به بدگویی این دو سیاست‌مدار پرداختند و آنها را به معامله‌گری و فتنه افگنی متهم کردند.

حتی گفته می‌شد که بعد از این‌که جنرال دوستم به اتهام بد رفتاری با احمد ایشچی خانه‌نشین شد؛ آوازه‌ها بود که عطا بلخ را رها می‌کند و معاون اول رئیس‌جمهور خواهد شد؛ اما این اتفاقات نیفتاد و عطا والی بلخ شد در حالی‌که رئیس‌جمهور در دوره انتخابات یکی از منتقدان عطا محمد نور بود و گفته بود که جزیره‌های قدرت را از میان برخواهد داشت؛ اما در سیاست هیچ‌چیز مطلق وجود ندارد بنابراین عطا به امضای رئیس‌جمهور والی بلخ تعیین شد.

کارشناسان سیاسی اکثراً بر این باور بودند که بعد از تنش‌ها میان عطا و عبدالله، جبهه شمال به شکست مواجه خواهد شد و این تنش‌ها سبب از بین رفتن اتحاد حزب جمعیت شده است.

در زمانی که حزب جمعیت شورای رهبری خود را اعلام کرد؛ عبدالله با صلاح‌الدین ربانی دیدار کرد و این دیدار سبب شد که عبدالله خود را عضو جمعیت بداند و بعد از ایجاد ائتلاف نجات‌افغانستان؛ حکومت در هراس شد؛ چون بزرگ‌ترین احزاب افغانستان با هم ائتلاف کردند و این ائتلاف سبب شد که معادله عوض شود و بعضی از دسیسه‌ها مکتوم شود.

سیاست هنر است و هنر سیاسی را شاگردان استاد ربانی در این سال‌ها خوب آموخته‌اند و این‌طور سیاست کردن بی‌شک یکی از نادرترین و در حین حال خطرناک‌ترین شگردهای سیاسی است که در اوج مخالف و ظاهراً در تضاد، منافع مشترک را دنبال کنند.

سران حزب جمعیت اسلامی این کار را کردند و از دیروز که خبر دیدار نماینده‌های داکتر عبدالله با عطا محمد نور در صفحه‌های اجتماعی نشر شده است خیلی‌ها شوکه شده‌اند و امروز که تصویر رئیس اجراییه حکومت را رئیس اجرائیه حزب جمعیت در فردوگاه مزار در صفحه‌ها اجتماعی دست به دست می‌شود به یاد اکثر مردم این مصرع شعر می‌آید که «آب اگر صد پاره گردد، باز با هم آشناست» و یک بار دیگر ثابت می‌کند که با هم یکجا استند و در راستای منافع علیای کشور با هم یکجا کار می‌کنند.

رئیس اجراییه حکومت به منظور اشتراک در مراسم هفته شهید و تجلیل از شانزده‌همین سالگرد شهادت قهرمانی ملی، احمد شاه مسعود و ششمین سالگشت شهادت پرفیسور استاد ربانی شهید صلح که در جهان سیاست برایش سیاست‌مدار خاموش هم لقب داده‌اند به مزارشریف رفته و یاران شهید صلح در کنار یکدیگر از این قهرمانان یاد می‌کنند.

امسال که پیام بنیاد مسعود «وفاق ملی» بود؛ رهبران با هم اتحاد کردند و همه این را باید بخاطر داشته باشند که استاد ربانی و قهرمان ملی نقطه تقاطع جبهه شمال استند بنابراین این مراسم سبب شد که اتحاد خود را یک بار دیگر به نمایش بگذارند.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *