یک فرمانده طالبان به فهرست افراد خطرناک قرار گرفت

وزارت امور خارجه امریکا یک فرمانده طالبان را در فهرست افراد خطرناک جا داده و تمامی دارایی های این فرمانده طالب را در امریکا مسدود کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، قاری سیف الله والی نام نهاد طالبان در ولایت زابل در جنوب غرب افغانستان است و این فرمانده در سازمان دادن حملات انتحاری و مسلحانه علیه خارجی و نیروهای امنیتی کشور نقش زیادی دارد.

وزارت خارجه امریکا با نشر خبرنامه ای اعلام کرد که “قاری سیف‌الله” از فرماندهان طالبان را در فهرست افراد خطرناک جا داده است.

قاری سیف‌الله به عنوان والی خودخوانده گروه طالبان در ولایت زابل در جنوب افغانستان کار می‌کند و فرمانده عملیاتی این نیروها را در این ولایت بر عهده دارد.

براساس تصمیم وزارت خارجه امریکا، تمام دارایی و اموال مربوط به قاری سیف‌الله در امریکا مسدود و سفر او به امریکا، مناطق تحت تصرف و یا اماکن که تحت اداره نیروهای امریکایی ممنوع شده است.

براساس خبرنامه وزارت خارجه امریکا این اقدام در هماهنگی با مسئولان وزارت عدلیه و خزانه‌داری امریکا صورت گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا این فرمانده طالبان را به دلیل انجام فعالیت‌های تروریستی و حمایت از این نیروها در فهرست افراد خطرناک قرار داده‌است.

وزارت خارجه امریکا افزوده است که قاری سیف‌الله در سازمان دادن فعالیت‌های تروریستی علیه نیروهای دولتی افغانستان و نیروهای بین‌المللی در ولایت زابل فعالیت دارد و به افراد تحت امر خود دستور داده است تا به حمله مسلحانه به نهادهای دولتی مبادرت کنند.

به گزارش بی بی سی، در سال ۲۰۱۲ شش نفر از افراد تحت فرماندهی این فرد به نیروهای رومانیایی مستقر در افغانستان حمله کردند، در سپتامبر سال ۲۰۱۱ دو حمله کننده انتحاری تحت امر او برنامه‌ریزی کرده بودند به یک تیم بازسازی ولایتی و یک مرکز بازی سنوکر در ولسوالی شاه جوی، ولایت زابل حمله کنند.

در نوامبر سال ۲۰۱۰ سیف‌الله به یک فرمانده تحت امر خود دستور داده بود که مقادیری اسلحه سبک را به مرکز ولایت زابل انتقال دهد با این هدف که از آنها در حمله به مراکز نظامی ملی و بین‌المللی در شهر قلات مرکز این ولایت استفاده شود.

علاوه بر فهرست وزارت خارجه امریکا، شمار افغانهایی که نامهای آنها در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل دیده می‌شود به ۱۳۷ نفر می‌رسد.

این افراد در پی وقوع حادثه یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی و ورود نیروهای بین‌المللی تحت فرمان آمریکا به افغانستان، بر اساس قعطنامه شماره ۱۲۶۷شورای امنیت سازمان ملل شامل فهرست تحریم های این شورا شدند.

بر اساس این قطعنامه، سفر این افراد به کشورهای خارجی با محدودیت‌هایی مواجه است و آنها از دارایی‌های خود در بانکهای خارجی نمی‌توانند استفاده کنند. همچنین بیشتر این افراد تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان قبلا خواستار کلیک خروج اسامی حدود ۲۰ نفر از این فهرست شده و گفته بود که یکی از راه‌های ترغیب طالبان به گفتگو و تامین امنیت در افغانستان، خارج کردن اسامی اعضای تحت پیگرد این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *