یلدا در کابل تجلیل شد

خبرگزاری خاورمیانه – شب یلدا و یا شب چله در قاموس نگرش انسانی افغانی همانا شب اول زمستان و شب آخر خزان است که اول جَدی و آخر قوس باشد و آن درازترین شب‌هاست در تمام سال و در آن شب و یا نزدیک به آن شب، آفتاب به برج جدی تحویل می‌کند و گویند آن شب به‌غایت شوم و نامبارک می‌باشد و بعضی مردم کشور بدین باور اند که شب یلدا شب یازدهم جدی است.

یلدا ریشه در گفتمان اوستایی دارد که به معنای میترا یازایش آفتاب است و از جشنهای بزرگ بزرگداشت از حوادث طبیعی مانند نوروز ـ و مهرگان است ریشه این شب نشینی و تجلیل از شب یلدا به آئین زرتشتیان ایران زمین میرسد را پیروزی روشنی را بر تاریکی جشن می گرفتند . اگر چه گفته کمی شود که قدمت تجلیل از این شب در میان پارسی گویان کشور بیشتر از ایران است که نمونه های وافری از آن در فرهنگ شفاهی این مردم وجود دارد چنانچه در ادبیات شفاهی مردم صفحات مرکزی آئین شب زنده داری ها در زمستان با خواندن کتاب حمله حیدری به چشم میخورد .

اگر چه نا بسامانی های چندین دهه استمرار جنگ در کشور اساس و بنیان هرگونه حادثه که به سرور و خوشحالی مردم را رقم زند در هم کوبیده است ولی خوشبختانه در این دو دهه اخیر فرهنگ شاد زیستی در سایه چنین تجلیل ها پر رنگ تر شده است . حافظ خوانی و تفعل جستن به حافظ از دیر پا ترین عنعنه در این شب است که معمولا با خوردن خوراکی های مانند تربوز و انار و جشن و پایکوبی و سرور صورت میگیرد . خب در یک کلام یلدا شب تولد یا زایش دوباره خورشید در قلمرو ظلمت است و پیروزی اهورامزاد بر اهریمن و ریشه در میترائیسم یا آفتاب پرستی یا همان زرتشتیسم دارد .

هیچگونه مبنا و پشتوانه اسلامی ندارد ولی از آنجائیکه اسلام دین فراگیر و همه جانبه است وبه رستگاری و فلاح جامعه می اندیشد در بستر جذب فرهنگ های که ریشه در اخلاق نیکو وحسنه داشته باشید دست باز دارد و لذاست که رسم و آئین که در شب یلدا از آن تجلیل می شود هماهنگی جالب با آموزه های اسلامی دارد مثلا مرسوم است که در این شب دید و بازدید از دوستان صورت میگیرد و صله رحم بیشتر میشود . چنان که بهره‌ گیری علمی از فرصت شب یلدا با طرح مسائل علمی و تاریخی، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفال به اشعار حافظ و …. در این فرصت مناسب است مؤمنان با زوایای زندگی و سیره معصومان سلام‌الله‌علیم در جهت رشد و کمال علمی و معنوی آشنا شوند. چنانچه در قران شریف داریم و اتَّقوا اللهَ الَّذی تَسائَلونَ بِهِ‌ و الاَرحامَ انَّ اللهَ کانَ عَلیکُمْ رَقیباً بترسید از آن خدایی که به نام او از یکدیگر درخواست می کنید؛ و درباره ارحام کوتاهی نکنید، همانا خداوند مراقب شماست

خوردن انار در شب یلدا طرفدران پرو پاقرض خودش را دارد که پیامبر اسلام در این مورد بسیار تاکید ورزیده است پیامبر فرمود انار ، مهتر همه میوه هاست و هر کس یک انار بخورد ، چهل پگاه ، شیطان خویش را به خشم مى آورد خداوند مهربان در طبیعت بخشنده خود، در هر فصل نعمت ها و میوه هایی در دسترس ما گذاشته که سلامت ما را تأمین و قدرت دفاعی بدن را در مقابل بیماری ها افزون می سازد. در زمستان که به علت تغییر هوا و عوامل دیگر مانند باد و باران، سرماخوردگی و بیماری هایی نظیر آن زیاد می شود، وجود انار می تواند نه تنها شفا بخش بوده، بلکه در حفظ سلامت و جلوگیری از این گونه بیماری ها موثر باشد

ودر جای دیگر فرموده است انار بخورید ؛ زیرا هیچ دانهاى از آن در معده جاى نمىگیرد ، مگر این که چهل روز ، قلب را نورانى مىسازد و شیطان را برون مىراند. چهار مغز خوری یکی دیگر از عرف شب یلداست که اسلام نیز در این باره خیلی تاکید کرده است و فایده های بسیاری دارد. علی بزرگ فرموده است: خوردن چهار مغز در زمستان و فصل سرما، کلیه ها را گرم و سردی را از بدن دفع می کند. رعایت این آداب و رسوم پسندیده و توجه به حکمت خوراکی هایی که در این شب مصرف می شود، می تواند راهگشای خوبی برای جوانان و نوجوانان باشد

از جمله رسم های یلدایی که در میان پارسی زبانان مرسوم است رسم پسندیده هدیه دادن و هدیه گرفتن است. این سنت نیکو در اسلام بسیار مورد سفارش قرار گرفته و پیامبر فرموده است: به یکدیگر هدیه بدهید تا دل هایتان به هم مهربان شود. به یکدیگر هدیه دهید؛ زیرا کینه ها را از بین می برد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله همواره به این امر نیکو اهتمام می ورزیدند و هر هدیه ای که به آن حضرت داده می شد با روی باز می پذیرفتند؛ زیرا آن را نوعی احترام به شخص هدیه دهنده می دانستند.

بخصوص هدیه دادن به کوچک ترها در این شب، سبب می شود تا کودکان ونوجوانان به بزرگ ترها با دیده احترام نگریسته و محبت آنها را در دل خود نگاه دارند لذاست که باید این فرهنگ ستوده را گرامی داشت و همواره بر پیروزی میترا بر اهریمن امید وار بود و همواره کوشش کرد که تاریکی را زدود و به روشنی ها را افزود .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *