گونتر گراس: آلمان مسئول قتل افغان ها خواهد بود

گونتر گراس و گروه نویسندگان لوبک در بیانیه‌ای خواستار حمایت و پذیرش افغانی‌هایی که به ارتش آلمان کمک می‌کنند، از سوی دولت آلمان شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از خبرگزاری آلمان، در این بیانیه آمده است: اگر نمایندگان مجلس از جنایات قریب ‌الوقوع جلوگیری نکنند و یا مانع از انجام اقدامات رهایی‌بخش شوند، یک اشتباه دیگر در تاریخ آلمان رقم خواهد خورد، در این میان بحث بر سر جان بیش از یک هزار انسان است.

گونتر گراس و ۹ نویسنده دیگر در این مورد هشدار دادند چنانچه هر چه زودتر قوانینی به منظور تحقق اقدامات چاره‌ جویانه از سوی مجلس اتخاذ نشود، عواقب آن برای همیشه گریبانگیر آلمان خواهد بود.

این نویسندگان عواقب وخیم خروج ارتش آلمان برای افغان هایی که به عنوان مترجمان شفاهی، پیشاهنگ و همچنین معلمان مکتب‌های دخترانه فعالیت داشته‌اند را تأسف بار توصیف کرده و افزودند: در پایان دوازدهمین سال جنگ افغان‌ها باید خودشان گلیمشان را از آب بیرون بکشند. اما در این میان وضعیت برای افرادی که به صورت داوطلبانه با آلمانی‌ها همکاری کردند خطرناک است و از میان آن‌ها تا کنون تنها شمار اندکی اجازه ورود به جمهوری فدرال آلمان را یافته‌اند. همه آن‌ها در معرض انتقام‌جویی طالبان قرار دارند. هم خودشان و هم خانواده‌هایشان. و مرگشان حتمی است.

ماموریت نظامی ناتو در افغانستان تا انتهای سال ۲۰۱۴ پایان می‌یاید، اکنون هنوز حدود ۲۹۰۰ نفر از سربازان آلمانی که زمانی تعدادشان بیش از ۵۰۰۰ نفر بود، در هندوکش حضور دارند. ارتش آلمان در نظر دارد از سال ۲۰۱۵ تنها با استفاده از ۸۰۰ سرباز در آموزش نیروهای نظامی افغان مشارکت کند.

این بیانیه را علاوه بر گونتر گراس، نورا بوسونگ، شرکو فتاح، اشتفن کوپتسکی، بنیامین لبرت، داگمار لویپولد، نوربرت نیمان، فریدولین شلی، تیلمان اشپنگلر و فریدون سایم اوغلو نیز امضا کرده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *