گفتگوهای صلح؛ خروج امریکا یا حکومت موقت؟

گفتگوهای صلح افغانستان به رهبری امریکا یک بار دیگر پررنگ تر شده و در دو روز پی هم، نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان با نماینده گان طالبان مسلح در قطر دیدار و گفتگو کرد.

دور تازه این گفتگوها که قرار بود در اسلام آباد برگزار شود؛ اما به دلیل عدم حضور طالبان مسلح و به خواست این گروه در قطر برگزار شد.

طالبان مسلح می گویند که در گفتگو با نماینده امریکا تنها بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان صحبت می کنند و حاضر نیستند در شرایط فعلی با دولت افغانستان مذاکره کنند.

اینکه طالبان مسلح حاضر به گفتگو با دولت افغانستان نیست، در حالی که اگر گفتگوی صلحی برای افغانستان قرار است ایجاد شود، باید دولت به نماینده گی از مردم اشتراک داشته باشد.

هرچند که شورای عالی صلح که تنها مصرف هنگفت آن دستاورد چندین ساله اش بوده، به مانند همیشه ساده ترین کار را انجام داده و از هرگونه گفتگوهای صلح حمایت کرده است؛ اما موفق نشده است دستاورد مهم داشته باشد.

این شورا هشدار داد که گفتگوها نباید طولانی شود.

در عین حال، طالبان به تلاش‌ های آقای خلیلزاد مبنی بر مذاکره با کابل پاسخ رد داده ‌اند. به نظر می‌ رسد که آنها زیر بار فشارهای دولت‌ های منطقه هم نرفتند.

دولت‌ های منطقه بارها از طالبان خواستند که برای پایان جنگ افغانستان لزوماً باید با دولت افغانستان مذاکره کنند و اگر با این دولت مذاکره نکنند، چیزی به نام پایان جنگ تحقق نخواهد یافت.

اما مذاکرات دور چهارم برخلاف انتظار در حال طولانی شدن است و بعد از گذشت دو روز، قرار شده است که برای روز سوم نیز برگزار شود.

تا حال معلوم نیست که چه مسایلی بیشتر مورد بحث دو طرف بوده که این نشست سه روز به طول انجامیده است؟

این طولانی شدن گمانه زنی ها از ایجاد حکومت موقت که زلمی خلیلزاد نیز بارها بر آن تاکید کرده است و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را تقویت می بخشد.

همانطور که احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی در صفحه فیس بوک خود نگاشته است «گرچه جناب رئیس صاحب جمهور به کمیسیون انتخابات گفته است، زمینه سازی کنید عوض اخیر ماه سرطان سال آینده، انتخابات ریاست جمهوری در اخیر ماه سنبله برگزار شود تا فرصت زیادتری برای کمپاین داشته باشیم، کمیسیون هم هر چه که بادار بگوید درست است.»

اما وی تاکید کرده است که مذاکرات قطر بین هئیت امریکایی تحت رهبری زلمی خلیلزاد؛ دو توافق به همراه دارد؛ یکی تشکیل حکومت موقت یا عبوری و تعیین تاریخ خروج نیروهای خارجی، رهایی زندانیان طالبان.

به باور سعیدی، مسوولین دولت افغانستان هم «بخواهند یا نخواهند» این کار اقدامات بعد از پایان مذاکرات عملی می شود.

از سویی هم، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور بعد از ثبت نام به عنوان نامزد انتخابات سال آینده به صراحت با ایجاد حکومت موقت مخالفت کرده و اشخاصی که چنین فکری را در سر دارند «احمق» خطاب کرد.

این در حالی است که داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز در سفر به سوئیس اظهار داشت که طالبان مسلح به دنبال حکومت امارت اسلامی هستند.

گمانه زنی دیگر این است که طالبان مسلح به مانند تمام سالهای گذشته، اقدامات برای گفتگوها را برای تجهیز و استراحت جنگجویانشان غنیمت شمرده و با همین طولانی ساختن گفتگوها، دولت و طرفها را مصروف نگه داشته و با گرم شدن هوا، دوباره به فعالیت های همیشگی شان بپردازند.

 

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *