گسترش روابط استراتیژیک چین و افغانستان

مقامام های حکومت “چین” از افزایش همکاری های استراتیژیک میان “کابل” و “بیجنگ” در آینده‌ء نزدیک، خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در دیدارش با رئیس جمهور “کرزی” گفته است که کشورش در زمینه‌ء تجهیز، تقویت و آموزش ارتش و پولیس ملی افغانستان به صورت جدی همکاری خواهد کرد.

آقای پینگ گفته است که چین از روابط راهبردی افغانستان با کشورهای منطقه و جهان در مطابقت با منافع ملی این کشور، پشتیبانی می کند، این دیدار که شام دیروز در کاخ ریاست جمهوری چین برگزار شد، آقای شی جین پینگ گفته است که کشورش همواره بر تأمین صلح و ثبات دایمی در افغانستان، تلاش کرده است.

رئیس جمهور چین تأکید کرده است که این کشور از روند صلح به رهبری افغانستان پشتیبانی می کند، بررسی فرصت های سرمایه گذاری و رشد اقتصاد منطقه، از آجندای اصلی نشست امسال مجمع اقتصادی اروپا – آسیا دانسته شده است.

با این حال، در دیدار دیروز رییسان جمهور چین و افغانستان، هر دو جانب تاکید کردند که کابل و بیجینگ بربنیاد دیدگاه راهبردی و دراز مدت، روابط و همکاری های شانرا گسترش بدهند، هر دو جانب در این دیدار موافقت کردند که با استفاده از کمیته مشترک اقتصادی و تجارتی افغانستان و چین در عرصه تجارت و سرمایه گذاری همکاری های دوجانبه خویش را بیشتر توسعه ببخشند.

رییس جمهور کرزی در دیدار با مسئولان برخی از کشورهای شرکت کننده در مجمع اقتصادی اروپا – آسیا، در مورد گسترش سرمایه گذاری در افغانستان تأکید کرده است، آقای کرزی در این دیدارها از بازرگانان بین المللی خواسته است تا در افغانستان سرمایه گزاری کنند، وی افزوده است که فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری و توسعه‌ء بازرگانی در افغانستان وجود دارد.

کرزی گفت: منابع طبیعی دست ناخورده‌ء زیادی مشمول منرالها، هایدروکاربن ها و مواد دیگر در افغانستان وجود دارد که کشور های همسایه و همکاران منطقه‌یی ما برای ایجاد و تداوم اقتصاد صنعتی شان، به آن نیاز دارند.

او با اشاره به موقعیت جغرافیایی افغانستان گفته است که این کشور می تواند در بخش توسعه‌ی راه های ارتباطی بازرگانی و ترانزیتی بین مراکز اقتصادی اروپا و آسیا مثمر واقع شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *