کمیته مشترک فرهنگی افغانستان – ایران تاسیس می شود

خبرگزاری خاورمیانه – مقامات جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مختوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ کشورمان ضمن تاکید بر لزوم تاسیس کمیته مشترک فرهنگی ایران و افغانستان، خواستار اجرائی شدن مفاد توافقنامه فرهنگی دو کشور شد.

حسین نوش آبادی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی و روابط دیرینه ایران و افغانستان اظهار داشت: تاریخ، زبان و دین مشترک باعث پیوندهای عمیق فرهنگی میان دو ملت بزرگ و فرهیخته شده است.

وی بیان داشته است : بی تردید همکاریهای مشترک دو کشور در زمینه های فرهنگی به نفع دو کشور و دو ملت ایران و افغانستان است.

در سیاستهای کلی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با همسایگان در اولویت قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران هیچگونه محدودیتی برای توسط مناسبات و گسترش روابط در حوزه های مختلف بویژه در توسعه روابط فرهنگی قائل نیست.

وی ؛ به نقش ارزنده و مثبت افغانستان در توسعه تمدن اسلامی اظهار داشت: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برای گسترش مناسبات فرهنگی آمادگی کامل دارد و از هر ایده ای در توسعه مبادلات و تعاملات فرهنگی استقبال می کند.

برگزاری همایش های مشترک فرهنگی، برگزاری نمایشگاه های کتاب و محصولات فرهنگی، هفته های فرهنگی برای آشنایی دو ملت با ظرفیت ها و قابلیت های فرهنگی همدیگر بسیار اثر بخش و مهم است.

نوش آبادی با بیان اینکه ایران و افغانستان شخصیت های بزرگ علمی، فرهنگی و ادبی را در طول تاریخ پرشکوه خود به جهان اسلام معرفی کرده است، افزود: توسعه و گسترش زبان فارسی باید مورد اهتمام تمام کشورهای فارسی زبان باشد. زبان شیرین فارسی با یکصد میلیون نفر در جهان که به زبان فارسی تکلم می کنند، نیازمند حفظ، مراقبت و صیانت است و ما از ایجاد اتحادیه کشورهای فارسی زبان استقبال می کنیم و آن را برای حفظ این زبان ضروری می دانیم.

مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان ضمن خوش آمدگویی و استقبال از نظرات و دیدگاههای معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: دو کشور اشتراکات فرهنگی، تاریخی، دینی و نژادی فراوانی دارند و بر همین اساس توسعه روابط فرهنگی را به نفع دو کشور است.

وزیر اطلاعات و فرهنگ  افزود: تحیکم برادری، تحکیم همدلی و ارتقا و رشد روابط فرهنگی مورد تاکید ماست و آمادگی کامل خودمان را برای تشکیل کمیته مشترک فرهنگی اعلام می کنیم و در آینده نزدیک برای این منظور به تهران سفر خواهم کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *