کمپاین بانوی اول برای رئیس جمهور؟!

در افغانستان برخلاف تمام کشورهای دنیا، کارهای غیرقانونی و یا هم در مغایرت با مواد قانون زیاد انجام می شود و کمپاین های انتخاباتی پیش از وقت یکی از آنهاست.

حضور تیم های انتخاباتی در مراسم مردمی و مهم و صحبت های اعضای این تیم ها بر علیه تیم دیگر و ابراز نظرشان در مورد برنامه های کاری شان از جمله مواردی است که تا حال بارها رخداده است.

در این بین دو تیم «صلح و اعتدال» و «دولت ساز» از طریق صفحات اجتماعی و یا هم ابراز نظر در برنامه های سیاسی و رسانه ای، بارها به یکدیگر تاختند.

در تازه ترین مورد که به کمپاین های انتخاباتی پیش از وقت ارتباط داده می شود، بانوی اول کشور اعلام کرد که به نام وی، مبلغی از بودجه وزارت صحت عامه برای زنان بی بضاعت در ولایت های کشور توزیع می شود.

رولا غنی، می گوید که بر اساس توافق وزارت مالیه و صحت عامه، پروژه ای به ارزش یک میلیارد افغانی تحت نام «صحتمندی» در ولایت های کشور تطبیق می شود.

بانوی اول می گوید که این پروژه به نام وی در حال عملی شدن است و هیچ ارتباطی به کمپاین های انتخاباتی ندارد.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، در این پروژه به هر زن بی بضاعت که به مراکز صحی مراجعه می کند، مبلغ ۵۰۰ افغانی توزیع می شود.

در عین حال، نهادهای ناظر بر انتخابات در کشور معتقدند که این کار یک کمپاین انتخاباتی خواهد بود و نوعی خریداری رای به حساب می آید که خلاف قانون است.

این نهادها از کمیسیون های انتخاباتی تقاضا دارند تا این روند را به صورت جدی بررسی کنند.

همزمانی صحبت های بانوی اول و تائید پروژه «صحتمندی» با نشر ویدیویی از طالبان مسلح مبنی بر آتش زدن پول هایی به نام بانوی اول در ننگرهار، خود سوالاتی خلق می کند.

در این ویدیو گفته شده است که این پولها بعد از تعیین اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی و اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بین زنان بی بضاعت در ولایت ننگرهار توزیع می شده است.

در بخشی از ویدیو گفته شده است که در بدل این پول، کاپی تذکره فرد دریافت کننده نیز گرفته می شده است.

با این حال، روند توزیع پول به نام بانوی اول برای زنان بی بضاعت در ولایت های کشور در زمان کم باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری، رنگ و بوی سیاسی گرفته است و شبهه ای ایجاد کرده است؛ با آنکه «رولا غنی» این موضوع را کاملا رد کرده است.

هرچند که ماهیت این امر برای زنانی که نیاز جدی به کمک دارند و در شرایطی که بخش عمده ای از مرگ و میر مادران و کودکان در زمان زایمان عدم دسترسی به مراکز صحی و یا مشکلات اقتصادی، در نوع خودش بجا است.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *