کمسیون انتخابات : پروسه ، موفقانه در حال اجرا است

ضیا الحق امرخیل رییس دارالانشاء این کمیسیون به روز جمعه در صحبت با رسانه ها گفت نظر به اطمینان که ارگان های امنیتی کشور به آنان داده است مراکز ثبت نام رای دهندگان در تمام ولسوالی ها به استثنا ۵ ولسوالی ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه ؛ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که انتقال مواد مورد نیاز جهت ثبت نام رای دهندگان و توزیع کارت رای دهی تا کنون در یکصد و هشتاد ولسوالی افغانستان انجام شده است.

با آنکه نگرانی های وجود دارد که ممکن در برخی از ولسوالی های کشور به دلیل ناامنی های موجود مراکز ثبت نام رای دهندگان ایجاد نگردد، اما کمیسیون مستقل انتخابات این گونه نگرانی ها را بی جا می خواند.

به نقل از رادیو آزادی : آقای امر خیل می گوید که هفته گذشته انتقال مواد به تمام ولسوالی ها را آغاز کردند و تا کنون با کدام مشکل امنیتی مواجه نشده اند:

خوشبختانه کمیسیون مستقل انتخابات توانسته است تا سطح ولایات به گونه مکمل مواد را انتقال دهد، در ولایات هم چنان پروسه انتقال آغاز شدند. در ۱۸۰ ولسوالی انتقالات تکمیل شده و متباقی به اساس تقسیم اوقاتی که کمیسیون مستقل انتخابات دارد، پیش می رود. انتقالات مواد از اوایل هفته قبل شروع شده و تا قبل از پنجم ماه اسد تکمیل می شوند.

قرار است یک هفته بعد دقیقاً در پنجم ماه اسد روند ثبت نام رای دهندگان و توزیع کارت های رای دهی در همه ولسوالی های کشور آغاز گردد. پیش از این وزارت امور داخله افغانستان به کمیسیون مستقل انتخابات اطلاع داده بود که ممکن به دلیل تهدیدات زیاد امنیتی در ۵ ولسوالی این مزاکز باز نشوند.

امرخیل: نظر به اطمینان که ارگان های امنیتی کشور به ما داده است، مراکز ثبت نام رای دهندگان در تمام ولسوالی ها به استثنا ۵ ولسوالی ایجاد خواهد شد ولسوالی وایگل نورستان، ناوی غزنی، کاکر زابل، دیشو و بغران هلمند از جمله ولسوالی های اند که از سوی این وزارت ناامن گزارش داده شده است.

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، به استنثا همین ۵ ولسوالی در تمام ولسوالی ها کارمندان کمیسیون استخدام شده و آمادگی های لازم اتخاذ شده اند. اما مسوولان این کمیسیون از نبود کارمندان زن در ۴۵ ولسوالی نگران به نظر می رسند و می گویند که این موضوع بالای اخذ کارت رای دهی زنان تاثیر پذیر خواهد بود.

هر چند رییس دارالانشاء این کمیسیون این ولسوالی ها را مشخص نساخت، اما گفت بیشتر ولسوالی های اند که رقم زنان با سواد در آن اندک است.

امر خیل ادامه داد:

بدبختانه در حدود ۴۵ ولسوالی ما نتوانستیم که کارمندان طبقه اناث را استخدام کنیم. کمیسیون مستقل انتخابات زیاد تاکید روی همین ۴۵ ولسوالی دارد که تلاش دارد با استفاده از متنفذین، موسفیدان و علماء در همین محلات بتوانند یک سهولت خوب برای زنان ایجاد کند تا زنان بتوانند در یک فضا خوب بیایند و کارت شان را دریافت کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی از انتقال مواد بخاطر توزیع کارت های رای دهی خبر می دهد، که نگرانی ها از احتمال این که شاید به دلیل ناامنی ها در شماری از ولسوالی ها مردم بخاطر گرفتن کارت علاقه نگیرند، مطرح می شود. شماری از آگاهان امور می گویند، بخاطریکه در انتخابات گذشته مردم با خشونت های زیادی از سوی مخالفین مسلح مواجه شدند و حتی انگشت های دست شان بریده شدند، بعید به نظر می رسد که مردم این بار حاضر به گرفتن کارت شوند.

آنان می گویند که ارگان های امنیتی می توانند امنیت تمام مراکز ثبت نام را تضمین کنند اما قادر به ضمانت تامین امینت جان افرادیکه کارت راهی دهی می گیرند و یا رای می دهد، نیستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *