کمبود۲۵درصدی وجوه مالی دربخش ماین روبی درکشور

مرکز هماهنگی امور ماین روبی در کشور اعلام کرد با آن‌که مهلت پاک‌سازی ماین در افغانستان از جانب دولت‌های عضو کنوانسیون منع ماین‌های ضد پرسونل برای ده‌ سال دیگر تمدید شده، اما این برنامه در کشور با کمبود ۲۵ درصدی وجوه مالی مواجه است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این مرکز در اعلامیه‌ای اذعان کرده است که امسال وجوه پولی برنامه ماین‌پاکی افغانستان در مقایسه با سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است که تعهد افغانستان در جهت پایان دادن به مشکلات ماین تا ختم سال ۲۰۲۳ را در معرض خطر قرار می‌دهد.

افغانستان در یازدهم سپتامبر ۲۰۰۲ به معاهده «اوتاوا» پیوست که مطابق آن باید کشورهای عضو در طی ده‌سال ساحات ماین‌گذاری شده را از وجود ماین پاک‌سازی کنند. اما، در طول ده‌سال گذشته، افغانستان به‌دلیل برخی از مشکلات از جمله ناامنی‌ها، نتوانست که این برنامه را تطبیق کند.

در گزارش سال ۱۳۹۱ مرکز هماهنگی امور ماین‌پاکی افغانستان که اوایل این ماه منتشر شد، آمده است که درخواست تمدید ضرب‌الاجل کاری معاهده «اوتاوا» در افغانستان که با کمک برنامه ماین‌پاکی دفتر سازمان ملل متحد ترتیب گردیده بود، به دولت‌های عضو کنوانسیون منع ماین‌های ضد پرسونل در ژنیو فرستاده شد که آن‌ها با تمدید ضرب‌الاجل افغانستان برای ۱۰ سال دیگر موافقه کردند.

اما، معاون دوم رییس‌جمهور نامه‌ای عنوانی نمایندگان دایمی سازمان ملل در مقر ملل متحد به نیویارک فرستاده و از آن‌ها خواسته است که برنامه ماین‌پاکی افغانستان را کمک کنند تا این کشور به ضرب‌الاجل تعیین شده کنوانسیون اوتاوا نایل آید.

محمدکریم خلیلی در نامه خود به نمایندگان دایمی سازمان ملل گفته است: «من از شما درخواست می‌کنم تا روی حمایت از ماین‌پاکی در افغانستان تجدید نظر کنید. وجوه پولی برنامه می‌تواند از طریق وزارت مالیه افغانستان، از طریق صندوق وجهی ملل متحد برای ماین‌پاکی یا مستقیما از طریق همکاران تطبیق‌کننده تنظیم شود.»

ابیگیل هارتلی، مدیر برنامه دفتر خدمات امور ماین‌پاکی سازمان ملل متحد، گفته است که دفتر آن‌ها از درخواست دولت افغانستان حمایت کرده آن را در تمامی جلسات با تمویل‌کنندگان، در پیشنهادها و مکتوب‌های خویش مطرح کرده است.

آقای هارتلی می‌گوید: «ما یک کاهش را در بودجه‌مان نسبت به سال گذشته از جانب تمامی تمویل‌کنندگان می‌بینیم. از جمله اتحادیه اروپا در صدر قرار دارد و این ناامید‌کننده است، به‌خصوص زمانی‌که افغانستان در آغاز طرح کار است.»

در همین حال در خبرنامه دفتر هماهنگی امور ماین‌پاکی افغانستان گفته شده است که محمدتقی خلیلی، معاون نماینده دایمی افغانستان در ملل متحد در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی ملل متحد در تاریخ اول نوامبر به مشکلات باقی مانده، کشته‌شدن تعدادی از افغان‌ها و درخواست معاون رییس‌جمهور افغانستان به‌خاطر وجوه پولی اشاره کرد و گفت: «بدون حمایت تخنیکی و مالی مداوم دفتر خدمات ماین‌پاکی ملل متحد و جامعه بین‌المللی، افغانستان قادر نخواهد بود تا از خطرات ماین‌های زمینی خود را آزاد سازد.» او ماین را بزرگ‌ترین تهدید و دشمن زندگی انسان‌ها خواند.

براساس خبرنامه مرکز هماهنگی امور ماین‌پاکی افغانستان از آغاز برنامه ماین‌پاکی در ۲۴ سال گذشته، بیش از ۲۲ هزار ساحه خطر که مساحت ۱۸۹۳ کیلومتر مربع را در بر گیرد، از وجود ماین پاک‌سازی شده اما هنوز هم بیش از ۴۰۰۰ ساحه خطرناک باقی مانده است که به‌طور مستقیم یک‌میلیون‌وسه‌صد هزار نفر و به‌صورت غیرمستقیم تمام نفوس کشور را متاثر ساخته است.

این گزارش هم‌چنان خبر می‌دهد که در جریان سال ۱۳۹۱ در هر ماه به‌طور اوسط ۴۰نفر قربانی حوادث انفجار ماین و مهمات باقی‌مانده از جنگ شده‌اند.

در جهان حدود ۶۰ کشور از وجود ماین‌ها رنج می‌برند و ۱۶۰ کشور جهان سالانه دوباره به سطح دولت‌ها و سازمان‌های جهانی در جنوا به‌خاطر حل این مشکل جلسه‌هایی را برگزار می‌کنند.

ماین‌گذاری در افغانستان از زمان تجاوز روس‌ها آغاز شد و تا ختم جنگ‌های داخلی و روی کار شدن اداره جدید ادامه داشت. در همین حال برنامه ماین‌پاکی از سه دهه به این طرف در افغانستان ادامه دارد، اما در سال جاری این برنامه با کمبود هزینه مواجه شده است.

ابیگیل هارتلی مدیر برنامه دفتر خدمات امور ماین‌پاکی سازمان ملل متحد می‌گوید: اگر حمایت تمویل‌کنندگان حتا به اندازه‌ای سه سال گذشته می‌بود، باز هم مشکل ماین در افغانستان تا پنج سال آینده حل می‌شد، اما بدون حمایت مالی لازم مطمینا افغانستان در بخش ماین‌پاکی با شکست مواجه خواهد شد.

او راجع به تاثیرات کاهش هزینه ماین‌پاکی در افغانستان گفته که در شش ماه گذشته چهار هزار کارمند امور ماین‌پاکی افغانستان که همه آموزش دیده‌اند و از تجهیزات لازم برخوردار می‌باشند بیکار مانده‌اند، لذا این برنامه نیاز به وجوه مالی لازم دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *