کمبود دارو و نبود داکتر زن؛ مریضانِ درزاب چه می‌کشند؟

باشندگان ولسوالی نا آرام درزاب ولایت جوزجان در شمال افغانستان میگویند، مریضان و مریضداران در این ولسوالی به علت نبود و کمبود ادویه در مراکز درمانی با مشکلات فراوانی روبرو هستند و همچنان این روند سبب افزایش امراض در میان باشندگان این ولسوالی گردیده است.

مردم میگویند، پس از سقوط کامل این ولسوالی به دست طالبان که در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امسال اتفاق افتاد، دفتر «صف» که ادویه و معاش داکتران کلینیک ها و شفاخانه این ولسوالی را اکمال میکرد، فعالیت های خود را متوقف ساخته و به این دلیل نبود دارو و داکتر چالش های فراوانی را برای مردمان نیازمند به خدمات صحی، به بار آورده است.

بازمحمد داور بزرگ قومی در این ولسوالی به خبرگزاری خاورمیانه میگوید، یگانه شفاخانه دولتی که چشم امید مردم در عرصه صحت بشمار میرفت به علت نبود ادویه بسته شده است و همچنان کلینیک های دیگری نیز به سرنوشت شفاخانه گرفتار می باشند.

آقای داور می افزاید، نبود ادویه در مراکز صحی سبب شده است که مردم با مشکلات فراوانی روبرو شوند و حتی به گفته او مریضداران با طی کردن ده ها کیلومتر فاصله به شهرهای دیگر می روند.

در عین حال رحمت الله حشر یکی دیگر از بزرگان قومی درزاب مدعی است که حکومت؛ ولسوالی درزاب را به فراموشی سپرده است.

وی می افزاید، با آنکه در سال های اخیر این ولسوالی به علت درگیری ها میان طالبان، داعش و حکومت خسارات بزرگی را متحمل شده است، با آنهم حکومت در قبال فراهم ساختن امنیت و از بین بردن لانه های طالبان هیچ اقدامی نکرده است.

به گفته آقای حشر، کلینیک ها و شفاخانه درزاب در ماه های اخیر حتی برای تداوی یک مرض عادی هم امکانات ندارد و اکثراً به علت نبود دارو بسته می مانند.

از سوی دیگر حفیظ الله ندرت عضو شورای ولایتی جوزجان در صحبت با خبرگزاری خاورمیانه ادعا می کند که طالبان اجازه انتقال ادویه از سوی ریاست صحت عامه به این ولسوالی را نمی دهند و از این لحاظ کلینیک های درزاب قادر به ارائه خدمات برای مریضان نمی باشد.

وی افزود: «بعد از سقوط درزاب و قوش تپه، کلینیک ها مسدود نیست؛ ولی اجازه فعالیت داده نشده و اگر فعالیت هم بکند طبق میل طالبان است و کارمندانی هم که آنجا استن از نزد آنان از سوی طالبان کار گرفته می شود.»

به گفته آقای ندرت، عدم تداوی مریضان سبب افزایش بیماری ها شده است.

این عضو شورای ولایتی جوزجان مدعی است که طالبان مانع فعالیت دفتر «صف» (نهادی که کلینیک ها را از ناحیه دارو و معاش کارمندان حمایت میکند) شده اند.

از سویی هم آنان میگویند، در این ولسوالی هیچ داکتر زن حاضر به انجام فعالیت نیست و زنان بیشتر از همه در صورت دچار شدن به مریضی مشکلات فراوانی را متحمل می شوند.

در همین حال مسوولان ریاست صحت عامه ولایت جوزجان با آنکه گفته های مردم و اعضای شورای ولایتی را رد نمیکنند؛ اما میگویند که داکتران و کارمندان صحی در ولسوالی در وظایف شان حاضر هستند.

داکتر فرید عزیزی، معاون صحت عامه جوزجان میگوید، پیش از سقوط ولسوالی بدست طالبان، مراکز صحی این ولسوالی بسته بودند؛ اما پس از جنگ ـ با سقوط درزاب بدست طالبان ـ پرسونل صحت عامه در وظایف شان حاضر هستند.

به گفته وی؛ اما هیچ داکتر زن به علت تهدیدات امنیتی حاضر نشده است که در این ولسوالی وظیفه اجرا نماید.

آقای عزیزی در پاسخ به گفته های مردم در مورد نبود ادویه گفت: «نسبت تهدیدات امنیتی یک ماه مشکل داشتیم و این مشکل تقریبا حل شده؛ حالا میخواهیم که دوباره ادویه بفرستیم».

ولسوالی درزاب دارای یک شفاخانه و ۶ کلینیک میباشد که پیش از آن مریضان در همین جا تداوی میشدند.

ولسوالی نا آرام درزاب ولایت جوزجان در شمال افغانستان در دو سال گذشته چند باری میان حکومت، طالبان و گروه تروریستی داعش دست به دست شده است.

بازار، ساختمان های دولتی و مکان های عمومی آن به شدت آسیب دیده و هزاران خانواده از باشندگان آن آواره شده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *