کشمکش ها بر سر بودجه ۱۳۹۳ ادامه دارد

بودجه مالی سال ۱۳۹۳ افغانستان به یک موضوع جنجالی میان حکومت و پارلمان تبدبل شده و این وضعیت جامعه مدنی را نیزبه نگرانی واداشته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شبکه نهادهای جامعه مدنی افغانستان بودجه سال ۱۳۹۳ را نا متوازن خوانده ابراز نگرانی میکند که دراین بودجه برخی از پروژه های مهم ملی از دید دورنگهداشته شده اند.

طرح بودجه ملی سال ۱۳۹۳ از سوی مجلس نمایندگان به دلیل نبود توازن در آن رد شده است.

سید ناصر موسوی سخنگوی شبکه نهاد های جامعه مدنی افغانستان در یک نشست خبری درکابل گفته که پروژه جاده گردندیوال که هفت ولایت مرکزی افغانستان را با کابل وغرب کشور وصل میکند از اهمیت اقتصادی، اجتماعی وسیاسی بالای برخوردار است، در بودجه انکشافی سال آینده به آن پرداخته نشده است.

موسوی افزود« پروژه جاده گردندیوال که یکی از پروژه های مهم ملی افغانستان است کابل را با غرب کشور وصل میکند حد اقل ۴۰۰ کیلومتر کوتاه تر از مسیری است که کابل را از طریق جنوب کشوربه غرب کشورمتصل میسازد.

از طرف دیگربا آغار کار دراین پروژه به هزاران تن شامل کارشده ده ها هزارتن دیگر غیرمستقیم از مزیت های دوامدار اقتصادی این پروژه کسب منفعت خواهند کرد.»

به عقیده آقای موسوی مسولان امور در حکومت افغانستان با این پروژه که اکثرا از مناطق شیعه نشین ومحروم افغانستان میگذرد تبعیض آمیز برخورد میکنند.

وی همچنان از ۱۳% بودیجه ۴۴۰ میلیارد افغانیگی سال ۱۳۹۳ به کود های احتیاطی اختصاص یافته است نیز ابراز نگرانی میکند.

آقای اسدالله جعفری عضو مجلس بزرگان نیز از کم کاری حکومت مرکزی در حوزه افغانستان مرکزی انتقاد کرده باور دارد که در مورد پروژه گردندیوال بی توجهی صورت گرفته است.

نادر شاه بحر عضو مجلس نماینده گان ازولایت غور توازن میان ولایات را تبعیض گونه خوانده میگوید « در بودیجه سال ۹۳ به برخی از ولایت ها بیش از ۱۰۰ میلیون دالر بودیجه انکشافی داده شده است در حالیکه برای برخی از ولایت های دیگر ۱۳ میلیون دالر منظور شده است.»

او شاکی است که برای پروژه مهم وبزرگی چون گردندیوال ۵ میلیون دالر در نظرگرفته شده است درحالیکه این پروژه بیش از ۵۰۰ میلیون دالر بودیجه نیاز دارد.

حمیده اکبری عضومجلس نماینده از ولایت میدان وردک نیز بودیجه انکشافی ۹۳ را خلاف ارزش های ملی خوانده از حکومت تقاضا دارد که در مورد تعادل وتوازن بودیجه میان ولایات وپروژه های مهم ملی تجدید نظر کند.

اما میگوید که وزارت مالیه وعده سپرده است که درحدود ۱۵۰ میلیون دالر از کمک های استرالیا برای جاده گردندیوال جذب خواهد شد ولی وی نگرانی دارد که این بودیجه نیز بدلیل کم کاری وزارت فواید عامه به سال آینده انتقال کند ویا لغو شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *