کشف زندانهای مخفی تحت کنترل امریکا و انگلیس در افغانستان

کمیسیونی که حامد کرزی، به منظور تحقیق درخصوص مراکز بازداشت تحت کنترل نیروهای امریکایی و انگلیسی در جنوب کشور تشکیل داده بود، روز شنبه ادعا کرد در دو پایگاه نیروهای ائتلافی زندان های مخفی کشف کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روزنامه نیویورک تایمز با درج این مطلب در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم اعظم احمد نوشت: این ادعا که صحت آن را نمی توان به سرعت تایید کرد، می تواند روابط میان دولت افغانستان و متحدانش را پیچیده تر کند.

عبدالشکور دادرس، رئیس این هیئت گفت: ما فرودگاه قندهار و اردوگاه باسشن را با دقت مورد تحقیق و بررسی قرار دادیم و موفق شدیم در آنها چند بازداشتگاه غیر قانونی که تحت کنترل نیروهای نظامی خارجی بود، پیدا کنیم.

دادرس هیچ مدرکی برای تایید ادعای خود ارائه نکرد اما قول داد پس از تحویل گزارشش به کرزی اطلاعات و جزئیات بیشتری در اختیار عموم قرار دهد.

تاد بریسل، سخنگوی وزارت دفاع امریکا در گفته است: نه تنها دولت جمهوری اسلامی افغانستان بلکه کمیته بین المللی صلیب سرخ هم از وجود تمام بازداشتگاه هایی که ما از آن ها استفاده کرده ایم، مطلع بوده اند.

نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت در افغانستان موسوم به (آیساف) هم در بیانیه ای اعلام کرد در جریان کامل تحقیقات این گروه در قندهار و هلمند بوده و با آنها همکاری کامل را به عمل آورده است.

این اتهامات جدیدترین مواردی هستند که در زمینه بازداشتگاه های نیروهای خارجی در افغانستان مطرح شده اند. بحران در این زمینه اوایل سال زمانی که دولت افغانستان دهها زندانی بازداشتگاه بگرام را آزاد کرد، به اوج خود رسید.

زندان بگرام پیش از آن تحت کنترل امریکاییان بود و زندانیانی که آزاد شدند به جرم قتل سربازان امریکایی در حبس بودند.

امریکاییان دولت افغانستان را به استفاده سیاسی از این مسئله متهم می کنند در حالیکه افغان ها هم می گویند نیروهای خارجی مردم این کشور را بدون مدرک قابل قبول زندانی کرده اند.

دادرس گفت: گروه وی به منظور بازرسی زندان های دو پایگاه نیروهای ائتلافی به ولایت های جنوبی قندهار و هلمند رفتد. یکی فرودگاه قندهار که تحت کنترل امریکاییان است و دیگری اردوگاه باسشن که به دست نیروهای انگلیسی اداره می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *