کری برای گفتگو به عربستان رفت

جان کری، وزیر خارجه امریکا برای ملاقات با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی به ریاض سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای کری امیدوار است به دنبال اختلاف نظر امریکا و عربستان بر سر مسائل ایران و سوریه، مناسبات واشنگتن-ریاض را احیا کند.

عربستان سعودی ماه گذشته عضویت در شورای امنیت سازمان ملل متحد را در اعتراض به آنچه “استاندارد دوگانه” نامید، رد کرد، عدم اقدام سازمان ملل در سوریه و ادامه حمایت دولت ایران از حاکمیت بشار اسد در سوریه، موجب خشم ریاض و انتقاد رهبران آن کشور به عملکرد امریکا شده است.

عربستان سعودی حامی شورشیان نظامی عمدتا سنی مخالف حاکمیت اسد در سوریه است، این کشور از این که امریکا از تهدید حمله نظامی خود به مراکز تسلیحات شیمیایی سوریه عقب نشینی کرد، و در عوض با روسیه درباره طرح معدوم سازی مراکز تسلیحاتی سوریه به توافق رسید، ناراضی است.

جان کری، روز یکشنبه پیش از سفر به ریاض گفت امریکا و عربستان سعودی در سوریه اهداف مشترک دارند، او گفت هدف واشنگتن و ریاض تشکیل دولتی انتقالی در سوریه بدون بشار اسد است.

دولت سوریه خواستار حضور ایران در مذاکرات درباره تشکیل دولت موقت در سوریه است، مقامات امریکایی می گویند به عربستان گفته اند که واشنگتن با حضور ایران در این مذاکرات مخالف است مگر آن که تهران با اصول اختیارات اجرایی دولت موقت موافقت کند.

وزیر خارجه امریکا گفته است که نگرانی های امنیتی منطقه ای بر سر برنامه اتمی ایران را درک می کند و به روابط عمده دفاعی خود در خاورمیانه پایبند است، او گفت: ما به حمایت از عربستان سعودی، قطر، اردن، مصر و دیگر کشورها ادامه می دهیم، ما اجازه نمی دهیم که این کشورها هدف حمله خارجی قرار بگیرند.

عربستان سعودی از تشکیل دولت موقت تحت حمایت ارتش در مصر حمایت مالی می کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *