کرزی: میدانم تعداد زیادی ازطالبان افغان خواستارصلح هستند

حامدکرزی رئیس جمهوری کشورمان در ترکیه گفته است که “من میدانم که تعداد زیادی از طالبان افغان خواستارصلح در افغانستان هستند و میخواهند دوباره به کشورشان باز گردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کرزی در حاشیه نشست سه جنانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه در گفتگو با تلویزیون دولتی ترکیه در انقره گفت: اگر موافقتنامه امنیتی کابل-واشنتگتن تنها زمینه ایجاد پایگاه های امریکا را در افغانستان مساعد کند نه صلح، این سند هیچ سودی به ما نخواهد داشت.

حامد کرزی گفت: برای اینکه افغانستان به امریکا پایگاه بدهد و یا موافقتنامه امنیتی را با آن کشور و ناتو به امضاء برساند، باید این توافقتنامه باعث صلح در افغانستان گردد.

رئیس جمهور افزود: من می دانم که تعداد زیادی از طالبان افغان خواستار صلح هستند و می خواهند به کشور شان دوباره برگردند پس امریکا و پاکستان باید ما را کمک کند تا پروسه صلح با طالبان افغان آغاز گردد

وی خاطر نشان کرد: اگر امضای قرارداد امنیتی با ایالات متحده تنها زمینه ایجاد پایگاه های امریکا در افغانستان را مساعد سازد و باعث صلح در افغانستان نگردد، این سند هیچ سودی به ما نخواهد داشت.

رئیس جمهور تصریح  کرد: جنگ با تروریزم در قریه ها و خانه های افغانستان نیست. من همیشه تاکید داشته ام که شیوهء را که امریکا و ناتو برای مبارزه با تروریزم اختیار کرده، نادرست بوده است. آنها باید بالای پناهگاه ها، منابع مالی، مراکز آموزش و منابع ایدیولوژیک تروریزم تمرکز کنند.

رئیس جمهور واضح ساخت که امریکا اینجا منافع دارد و بر مبنای منافع خود در مورد حضور خود تصمیم میگیرد، اما در برابر این حضور افغانها باید از صلح و امنیت برخوردار شوند و تنها در صورت تامین صلح و امنیت در افغانستان است که ما همکار و متحد آنها خواهیم بود و این باید یک رابطه همکاری باشد و منافع یکدیگر باید مد نظر گرفته شود.

رئیس جمهور کرزی در رابطه به پروسه صلح افغانستان گفت که میان مذاکرات صلح و استفاده سوء از اوضاع افغانستان واضحاً تفاوت وجود دارد. ما مذاکرات صلح را می خواهیم اما به هیچ قدرت خارجی اجازه نمی دهیم تا از وضعیت سیاسی افغانستان بنام مذاکرات صلح استفاده سوء نماید.

حامدکرزی افزود: صلح یک نیاز است. من میدانم که طالبان افغان مذاکرات صلح را می خواهند. آنها نیز افغان و فرزندان افغانستان هستند. آنها نیز حق و مسئولیت دارند که در افغانستان زندگی کنند و من آرزو دارم طالبان افغان مذاکرات را با شورای عالی صلح به زودترین فرصت ممکن آغاز نمایند.

حامد کرزی در مورد برگزاری انتخابات در کشور گفت: انتخابات در افغانستان برگزار می گردد و ما به طور قطعی انتخابات را به تاریخ پنجم اپریل سال روان عیسوی (۱۶ حمل ۱۳۹۲) برگزارخواهیم کرد. مردم ما به نامزد مورد نظر شان رای خواهند داد و این روز بزرگی برای افغانستان خواهد بود.

او گفت: مردم افغانستان رئیس جمهور جدید شانرا خواهند داشت و من قدرت را به وی انتقال خواهم کرد و این پیروزی بزرگی برای افغانستان و یک قدم به جلو به  طرف ثبات کشور ما خواهد بود.

رئیس جمهور همچنان از فداکاری و شجاعت نیروهای امنیتی افغانستان تمجیدکرده گفت که نیروهای امنیتی افغانستان قربانی های بی شماری را با شجاعت، دلاوری و فداکاری متقبل شده اند و مردم افغانستان از آنها قدردانی می کنند، زیرا اینها فرزندان این کشور اند و برای افغانستان مانند دختران و پسران ترکیه که برای کشور شان قربانی میدهند، آنها نیز قربانی میدهند.

حامد کرزی گفت: از اینکه نیروهای امنیتی ما جان شرین شانرا از دست می دهند شدیداً اندوهگین می شویم اما از اینکه آنها از کشورشان دفاع می کنند، خرسند هستیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *