کرزی: زندان بگرام برخلاف قانون و حاکمیت افغانستان بود

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در یک کنفرانس مشترک خبری با رئیس جمهور ترکیه و صدر اعظم پاکستان در قصر ریاست جمهوری ترکیه در شهر انقره در رابطه به رهائی اخیر تعداد از زندانیان افغان از زندان بگرام سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهور گفت: افغانستان یک کشور دارای حاکمیت است اگر نهاد های عدلی و قضایی بخاطر رهایی یک زندانی تصمیم می گیرند، این موضوع ربطی به امریکا ندارد و نه هم باید داشته باشد.

حامد کرزی خاطرنشان کرد که از همان آغاز ایجاد زندان بگرام خلاف قانون و حاکمیت افغانستان بود و این یکی از موضوعات تنش زا میان افغانستان و امریکا بوده است.

او گفت: چگونگی ایجاد زندان بگرام در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ مطرح شد و در سال ۲۰۰۷ باعث اختلاف و تنش میان  افغانستان و امریکا گردید و حکومت افغانستان بعد از آن تلاش کرد تا زندان بگرام را از کنترول امریکا خارج سازد و آنرا تحت کنترول افغانستان مطابق حاکمیت و قانون خود قرار دهد.

کرزی افزود، ما مطابق قوانین افغانستان شماری زیادی از جلسات را در رابطه با زندانیان با مسئولین نهاد های عدلی و قضایی افغانستان همراه با ریاست عمومی امنیت دایر کردیم و دوسیه ها را به طور همه جانبه با  تکرار و جداً بررسی نمودیم. ما این دوسیه ها را به نهاد های عدلی و قضایی کشور سپردیم و نهاد های مذکور فوراً  حکم رهایی زندانیان را صادر کردند.

 رئیس جمهور تأکید نمود که افغانستان یک کشور دارای حاکمیت است اگر نهاد های عدلی و قضایی آن بخاطر رهایی یک زندانی تصمیم می گیرند، این موضوع ربطی به امریکا ندارد و نه هم باید داشته باشد.

وی گفت: من آرزومندم که امریکا از تعرض به ارگان های عدلی و قضایی افغانستان دست بردارد و منبعد حاکمیت ملی افغانستان را احترام نماید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *