کاهش چشمگیر میزان واردات اموال پاکستانی به افغانستان

خان جان الکوزی، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان اعلام‌کرد که در شش ماه گذشته میزان واردات اموال پاکستانی از آن کشور به افغانستان کاهش چشمگیر داشته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، افغانستان بیشتر اموال تجارتی خود را از پاکستان وارد می‌کند.

آقای الکوزی به بی‌بی‌سی گفته است که ارزش مواد وارداتی از پاکستان در شش ماه اول امسال به ۳.۸میلیارد دالر رسید درحالیکه این رقم برای دوره مشابه در سال گذشته ۵ میلیارد دالر ‌بود.

به گفته او بر عکس، در این مدت، میزان صادرات افغانستان به پاکستان ۵ درصد افزایش یافته‌است.

بیشتراقلام صادراتی افغانستان را میوه و گیاهان دارویی تشکیل می‌دهد.

آقای الکوزی درباره علت کاهش میزان واردات اموال به افغانستان گفته است که خروج نیروهای خارجی از افغانستان باعث افزایش بی‌کاری و کاهش درآمدها شده که در نتیجه میزان تقاضا در بازار نیز کاهش یافته‌است.

او افزوده است که نا آرامی‌های اخیر در شهر مرزی پیشاور پاکستان که باعث کشته شدن ۱۴۲نفر در این شهر شد، نیز در کاهش واردات افغانستان از پاکستان تاثیر داشته است.

به گفته او، بعد از این حادثه امنیتی، محدودیت‌هایی برای مهاجرین افغان ایجاد شده که این مشکلات تاثیرات مستقیم بر میزان واردات داشته زیرا بسیاری از مهاجرین افغان خود به تجارت میان این دو کشور مبادرت می‌کردند.

کاهش واردات از کشور پاکستان تاثیر چندانی بر افزایش قیمت اجناس در افغانستان نداشته‌است. آقای الکوزی علت ثبات قیمت‌ها را این را کاهش قیمت جهانی نفت و بیشتر نشدن قیمت مواد غذایی در جهان می‌داند.

او می‌گوید که در افغانستان مردم به دلیل مشکلات اقتصادی به حداقل مصارف بسنده کرده‌اند.

پاکستان، ایران و چین از کشورهای مهم طرف معامله بازرگانان افغانستان‌اند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی ‘اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و افغانستان’ پارسال انواع کالا به ارزش افزون بر دو میلیارد و ۴۰۰میلیون دالر از ایران به افغانستان صادر شده‌است.

ارزش واردات ایران از افغانستان نیز در سال ۹۲، ۳۲میلیون و ۲۹۷هزار دالر بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *