کاهش مهریه دختران و مبارزه با بد دادن در قریه مرغه بغلان

باشنده گان قریه مرغه ولسوالی خنجان ولایت بغلان می گویند، اگر مردم خود دست بکار شوند می توانند به مانند آنها به معضلات اجتماعی ومحیطی شان پایان ببخشند و به یک جامعه مرفه مبدل گردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آنان می گویند شورای انکشافی و مردمی قریه مرغه ولسوالی خنجان ولایت بغلان، با همکاری علما، بزرگان قومی و تحصیلکرده ها، ده ها قضیۀ قتل، خشونت و دشمنی های ذات البینی را حل و فصل نموده و زمینۀ رفتن دختران را به مکاتب فراهم ساخته اند.

آنان همچنان مهریه دختران را از ۸ صد هزار افغانی به ۱۵۰ هزار افغانی کاهش داده اند و مصارف گزاف وکمرشکن در عروسی ها و بددادن دختران را نیز ممنوع قرار داده اند.

باشنده گان قریه مرغه ولسوالی خنجان که نسبت به سال های پیش در زندگی شان تغییرات چشمگیری رو نما شده است می گویند که با ایجاد شورای انکشافی و قومی توانستند که معضلات بزرگ محیطی شان را حل نمایند و به انکشاف و بازسازی دست بیابند.

به گفته آنان تا ۸ سال پیش حتی دختران اجازه رفتن به مساجد را نداشتند و حالا از طریق همین شورا با راه اندازی کمپاین ها و آگاهی دهی توانستند که بیشتر دختران قریه به مکتب بروند سواد بیاموزند.

محمد انور رئیس شورای انکشافی و مردمی قریه مرغه در گفتگو به خبرگزاری خاورمیانه گفت که نسبت به سالهای پیش تغییرات چشمگیری در زندگی و افکار باشنده گان این قریه وارد شده و دید محیطی مردم به یک افکار منطقه ی مبدل شده است.

15357010_1045839718859828_1523242883_n

آقای محمد انور گفت آگاهی‌دهی شورا باعث شده است که حالا این قریه ۶۰ نفر بشمول دختران تحصیل یافته مقطع لیسانس و ۲ نفر تحصیل یافته مقطع دوکتورا داشته باشد؛ در حالیکه ۵ سال پیش کمتر کسی تا صنف ۱۲ اجازه میافتن که به درس شان ادامه بدهند.

وی می گوید همچنان به همکاری علما توانسته اند که خانواده ها را قناعت بدهند تا دختران شان را نیز به مانند پسران شان اجازۀ مکتب رفتن بدهند و همین تلاش های آنان نتیجه مثبت داده است و امسال ۸۰۰ شاگرد طبقه اناث در کنار ۱۳۰۰ شاگرد طبقه ذکور به مکتب ها میروند.

برعلاوۀ این فعالیت ها، یکی از کارهای دیگری که این شورای مردمی به آن پایان بخشیده اند بد دادن دختران بوده است که از سالها بدینسو در جامعهء افغانی رواج دارد و ده ها دختر قربانی این پدیده ناپسند شده اند.

جمال الدین معاون این شورا به خبرگزاری خاورمیانه گفت، در جریان این ۸ سال که شورای مردمی را ساخته اند، حدود ۱۵۰ معضلۀ قومی را حل و فصل کرده اند که شماری ازین قضایا دشمنی های دوامدار و خطرناکی بوده است.

به گفته وی دو دشمنی ریشه داری که میان دو خانواده این قریه بود که در درازای ۳۰ سال ۱۳ عضوی این خانواده ها کشته شده بودند که اکنون با پا درمیانی علما و بزرگان قومی بدون بد دادن دختران حل شده است.

وی گفت از کارهای دیگر این شورا، جلوگیری از قطع جنگلات، جلوگیری از کشت کوکنار و محو خشونت علیه زنان است که از ۸ سال بدینسو کمترین رخدادهای ازین موارد درین قریه دیده نشده است.

قریه مرغه در ۱۲ کیلومتری شرق ولسوالی خنجان قرار دارد و دارای ۳۸۰ خانواده، ۴ باب مکتب لیسه، ۲ مدرسه دینی و یک کلینیک می باشد و اکثر مردمان آن مالدار هستند و در کنار آن باغداری و کشاورزی از شغل مردمان این قریه میباشد.

این شورا اکنون به همکاری نهادهای حکومتی توانسته است که در سطح قریه مرغه چندین پروژه انکشافی را از قبیل جغل اندازی سرک، اعمار مکتب، اعمار پل و دیوار های استنادی را تطبیق نماید.

باشنده گان قریه مرغه معتقدند که اگر مردم خود دست به کار شوند، میتوانند کارهای بزرگی را در منطقه شان انجام بدهند و مانند آنان حالا کوه های جنگل زار و منطقه امن و بدون دشمنی می داشته باشند.

به گفته مسؤلان دولتی با آغاز برنامۀ همبستگی ملی وزارت احیا و انکشاف دهات در ۱۵ واحد اداری ولایت بغلان ۹۸۷ شورای انکشافی ایجاد شده است که اکثراً این شورا ها به پایگاه مردمی مبدل شده است و درکنار کارهای انکشافی در حل قضایای محیطی نقش برجسته و مؤثری دارند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *