کاهش در قیمت موتر های زرهی در کشور

هزاران سرباز و امدادگر عملیات محلی شان را درحالی توقف داده اند که نیروهای محاربوی خارجی برای خروج از افغانستان در ختم سال ۲۰۱۴ آمادگی می گیرند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از صدای امریکا، اکنون شماری از فروشندگان موترهای زرهی می گویند که مشتریان آنان، موتر های گران قیمت شان را به فروشگاه ها به فروش گذاشته و کشور را ترک می کنند.

نیکول ستروپ با کمپنی آی ای تی اس در کابل موتر های زرهی را ترمیم می کند و چند سال قبل این تجارت در افغانستان نهایت محدود بود، اما حضور هزاران سرباز و کارگرخارجی ضرورت به موتر هایی زرهی را ایجاب کرد که در برابر فیرها و  انفجار بمه های کنار جاده مقاوم باشند.

استروپ می گوید “به اثر فیر گلوله ها و راکتها بر این موترها (زرهی) خسارات زیادی به آن وارد شده است، مشتریان استروپ را قرار دادی های امنیتی، دیپلومات ها و حتی گروه های امداد رسانی که در آغاز جنگ به افغانستان آمده اند، تشکیل می دهد در حالیکه آنان در حال ترک کردن این کشور هستند.

 استروپ می گوید “قراردادهای آنان به سادگی پایان می یابد، پس ما شماری از مشتریان خود را در این میان از دست داده ایم و این امر باعث شده در قیمت موتر های زرهی (ضد زره) کاهش چشمگیری بوجود آید.

 سید بشیر که مدیر شرکت بی ام است می گوید خارجی ها در حالی کشور را ترک می کنند که موترهای گران قیمت شان را به قیمت نازل به فروش می گذارند.

 به گفته وی، “یک موتر جدید {زره} که قبلا در حدود ۱۸۰ هزار دالر به فروش می رسید، در حال حاضر قیمت آن به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار دالر کاهش یافته است.”

در همین حال فروشندگان موتر زرهی (ضدزره) می گویند که بازار فروش این موتر در حال حاضر کاهش چشمگیری داشته و فقط چند نفر از افغانها با پول نقد برای خریداری موتر های زرهی مراجعه می کنند.

به باورآنان این موتر های زرهی بجا مانده از لحاظ سند قانونی هم به مشکل مواجه است و شمار اندک آنان دارای اسناد درست نمی نباشد.

 یما یوسفی، فروشندۀ موتر های  شوورلت در سالون نمایش این موتر ها در کابل گفته است که مشتریان آنها تا روشن شدن این مساله (چگونگی اسناد) معطل کرده اند که آیا حامد کرزی رییس جمهوری کشورمان توافقنامۀ امنیتی دو جانبه را بعد ازسال ۲۰۱۴ امضا خواهد کرد و یا خیر؟

بیشترین موتر های زرهی را در افغانستان بخصوص در مرکز مورد استفاده خارجی و اندکی هم به مورد استفاده مقامات بلند دولتی افغانستان قرار می گیرد و این موترها از لحاظ مصارف و تیل خرج زیادی دارد که هر کس نمی تواند از عهده آن برآید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *