کارگران بین ۱۸تا۲۰ سال جمع آوری می شوند

شهرداری کابل در تازه ترین اقدام  برنامه‌ای جدیدی را روی دست دارد که براساس آن کارگران جوانی بین ۱۸ – ۲۰ سال که در سر چوک‌ها، چهار راه‌ها و مراکز دیگر به دنبال کار هستند جمع آوری و در خوابگاه شهرداری تحت آموزش قرار داده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد یونس نو اندیش شهردار کابل در نخستین نشست با مسوولین شهرداری کابل و نمایندگان جامعه‌ای مدنی تحت عنوان (نقش جامعه‌ی مدنی در ارائه راهکار‌های خدمات شهری و ترویج فرهنگ شهر نشینی) گفت: متوجه شدیم که جوانانی از کابل و ولایات صبح‌های زود به چوک‌ها، چهارراهی ها یا مراکزدیگر برای بدست آوردن کارجمع می‌شوند.

 او خاطرنشان کرد که این جوانان به امید اینکه کسی آن‌ها را به کار بگیرند بعضا چند روز در انتظار می‌نشینند، با این با درک شرایط رضایت دونر ها جلب شده و پروسه‌ای آغاز شده که از بین این طبقه‌ای از جوانانی بین ۱۸ تا ۲۰ سال را جمع نموده و آنها را در خوابگاهی در یک ساختمان ۵ طبقه با تمام امکانات رفاهی اسکان داده و آنها را در امورات کاری شهرداری به کار گماشته شوند.

شهردار کابل افزود که این جوانان به مدت نه ماه علاوه برکار، آموزش‌های لازم را نیز دیده و ضمن سه وعده غذای نسبتا مناسب ماهیانه ۱۰ هزار افغانی نیز به آنها پرداخت خواهد شد.

به گفته‌ نو اندیش دو روز پیش دومین مرحله‌ای این طرح نیز اجرا گردیده است که طی آن ۱۰۰ نفر جمع آوری و در این خوابگاه آورده شده اند.

شهردار کابل می‌گوید اسین نهاد در تلاش است که در مراحل بعدی این تعداد را به ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر افزایش دهد.

بر اساس گفته های شهردار کابل، بعد از نه ماه اگر چنانچه این جوانان بخواهند در دستگاه شهرداری کابل ایفای وظیفه نماید بصورت رسمی در شهرداری کابل جذب و در غیر آن صورت به هر ارگان که خواسته باشند بخصوص، پولیس، امنیت و اردوی ملی و یا هر ارگان دیگر که نیازمند باشند، معرفی خواهند شد.

طرح‌ کمک‌های صحی در مناطق فقیر نشین

شهردار کابل از طرحی دیگری نیز یادآوری نموده گفت:  طرح دیگری را به مرحله‌ای اجرا گذاشته است که در آن به خانم‌ها و اطفال که بی بضاعت و یا کم بضاعت باشند کمک نموده و با استفاده از بهترین داکتران متخصص معاینه شده و از بهترین دارو نیز استفاده خواهند کرد.

وی گفت که با قناعت دادن دونر‌های این طرح بهترین داکتران را استخدام و در هفته دو روز به این کار مبادرت می‌ورزند.

وی همچنین یاد آور شد که ما در ابتدا با فقدان نیروی کار متخصص رو برو بودیم و کسانی که با سیستم کار چند دهه پیش آشنا بوده و هیچ سرنخی از کار با سیستم‌های جدید نداشته و به همین دلیل خیلی از دستگاه‌ها که خریداری می‌شد از آن استفاده نمی شد.

او تاکید کرد شمار زیادی از کارمندان شهرداری کابل به فساد و رشوه خواری آغشته بودند که با توجه به همین مسائل برنامه‌ ارتقای ظرفیت روی دست گرفته شد و در یک اقدام ۴۵۱ نفر جوان که از دانشکده‌های مختلف دانشگاه‌های افغانستان فارغ شده بود در شهرداری کابل جذب گردیدند.

قرار است بیش از هشتاد نفر دیگر نیز در اداره شهرداری کابل از دانشجویان تحصیل کرده و کارفهم جذب شوند و از این میان تعدادی هم برای تحصیلات تکمیلی به کشور‌های دیگر بخصوص جاپان فرستاده می شوند.

این در حالی است که همواره شهرداری کابل در بسا موارد، مورد انتقاد شهروندان کابل، جامعه‌ای مدنی قرار داشته است ولی شهرداری کابل همیشه از تراکم جمعیت، مشکلات چون ورود فرهنگ‌های مختلف کمبود ماشینری و سرازیر شدن ماشین آلات و… به کابل عنوان می‌کند.

گفتنی است شهر کابل بزرگترین شهر در افغانستنان است که بیش از ۵۰ در صد  جمعیت شهر نشین کشور در این شهر زندگی می کنند و ۴۵ درصد از جمعیت شهر نشین کشور در ۱۴۶ شهر دیگر کشور زندگی می‌کند در حالی که کابل براساس ماستر پلان سال ۱۳۵۷ برای یک عشاریه دو میلیون نفر محاسبه و ساخته شده است و جاده های این شهر نیز برای ۳۰ هزار موتر طراحی شده است.

در شرایط حاضر بیش از ۵ میلیون نفر در این شهر زندگی و بیش از ۶۰۰ هزار موتر در این شهر موجود است و این روند به سرعت در حال رشد است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *