کابل برق دارد؛ اما خاموش است!!

در حالی که ریاست برشنا می گوید که برق به صورت ۵۰درصد در شهر کابل موجود است؛ اما بخش عمده ای از پایتخت برای روزهای متوالی بی برق است و در شب خاموش است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، همه ساله و با فرارسیدن فصل سرما، مشکلات زنده گی برای مردم عادی در افغانستان سخت تر از گذشته می شود.

افغانستان و به ویژه پایتخت آن همزمان با فرارسیدن فصل سرما، بلند رفتن بهای مواد سوختی، اولیه، گاز و زنده گی را تجربه کرده و در کنار آن از نعمت برق نیز محروم می شود.

از حدود دو هفته پیش و با سرد شدن نسبی هوا در پایتخت، بهای گاز و تیل سر به فلک گذاشته و از آنجایی که مسوولان و رهبران حکومت نیز درگیر مشکلات و منفعت های شخصی شان هستند و پارلمان نیز به دنبال منفعت طلبی از برنامه ها و فشارها بر حکومت است، کابل در تاریکی به سر برده و مردم عادی از نعمت برق محروم هستند.

در رابطه به خاموشی کابل؛ مردم ادعا دارند که این ریاست کاملاً بی کفایت است؛ اما ریاست برشنا با وجود مشکلاتی که مردم روزانه شاهد آن هستند، ادعا دارد که پرچاوی برق در کابل به صورت ۵۰درصد است؛ یعنی که هر منطقه برای ۱۲ ساعت در شبانه روز برق دارد.

وحید الله توحیدی، رئیس نشرات ریاست برشنا در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که به دلیل استفاده بی رویه پایتخت نشینان از برق در تنویر و گرم کردن منازلشان، این ریاست مجبور است برق را به صورت پرچاوی در اختیار مشترکین قرار دهد.

به گفته وی، در گذشته نزدیک به ۳۵۰هزار مشترک برق در کابل بود که این رقم در سال جاری به ۵۰۰ هزار رسیده و مصرف آن در فصل زمستان ۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد در حالی که ریاست برشنا برای کابل حدود ۳۵۰ میگاوات برق در اختیار دارد.

توحیدی اظهار داشت که اگر هموطنان همکاری کنند و به مانند فصل گرما از برق استفاده کنند، پرچاوی کمتر خواهد شد.

بر اساس معلومات منبع، این روند تا اخیر سال ۲۰۱۸ دوام خواهد کرد؛ زیرا در آن زمان یک لین برق دیگر از مسیر سالنگ به کابل انتقال می یابد که ۱۳ ولایت و ۳اعشاریه ۲ میلیون خانواده را از نعمت برق مستفید می سازد و در آن زمان کابل نزدیک به ۱۳۰۰ میگاوات برق در اختیار دارد.

رئیس نشرات برشنا در حالی که ادعای باشنده گان مناطق مختلف از جمله دهمزنگ، کارته سه و چهار، کوته سنگی، چهارقلعه چهاردهی، سناتوریم، افشار دارالامان و مسیرهای منتهی به آن مبنی بر نبود برق در طول ۴ روز اخیر را به شدت و با وضاحت رد کرد؛ اظهار داشت که در تمام نقاط کابل به صورت ۵۰درصد برق در طول شبانه روز موجود بوده است.

هرچند که این سوال برای باشنده گان مناطق نامبرده شده باقی است که برق در کدام ساعت از روز در خانه هایشان موجود بوده که آنها ندیده اند؛ توحیدی گفت که تا اخیر هفته روان، تقسیم اوقات موجودیت برق در مناطق مختلف کابل در جریان زمستان در اختیار مردم قرار داده می شود.

وی برای ثبوت اینکه در مناطق یادشده برق در جریان چهار روز گذشته موجود نبوده، خواهان ارائه سند شد؛ در حالیکه چهار روز یاد شده سپری شده و اظهارات باشنده گان این مناطق در صفحات اجتماعی به مشاهده مقام های برشنا نرسیده است و یا هم این مطالب را خوانده نتوانستند.

تجربه نبود برق برای امسال نیست، در حالی که هر سال این مشکل به وضوح دیده می شود، دادن رای اعتماد به وزیر انرژی و آب از سوی مجلس نماینده گان است که در مصرف بودجه انکشافی که برای پیشبرد زنده گی و راحتی مردم باید مصرف می شد، موفق عمل نکرده بود و پول کمک شده از کشورهای خارجی را دوباره به این کشورها مسترد کرد.

در این رابطه عارف رحمانی، عضو کمیسیون تفتیش مرکزی مجلس نماینده گان به خاورمیانه گفت که استیضاح وزرا به مصرف قطعیه معطوف بود.

وی در مورد اینکه چرا به وزیر انرژی و آب با این همه مشکلات موجود رای داده شد گفت :«پارلمان یک چیزی شبیه حکومت، حکومت شبیه به قضا است و همه چیز شبیه به جامعه ای است که ۷۰درصد آن بیسواد و سه میلیون معتاد دارد و فرهنگ همدیگرپذیری نیست و همه چیز به مانند رودخانه کابل، چِرک و چَتَل است.»

رحمانی اظهار داشت که در روند استیضاح متاسفانه امتیازگیری ها از قدیم موجود بوده است.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که مقام ها و مسوولان به دلیل معاش های بلند و امکانات لازم، هیچ مشکلی ندارند و تنها به گفتن برخی اظهارات اکتفا می کنند و زنده گی مردم هیچ تغییری نداشته است.

هرچند که شعار انتخاباتی رئیس جمهور در مورد «تغییر در دسترخوان مردم» حالا کم کم رنگ حقیقت گرفته و مشکلات زنده گی مردم بیشتر از پیش شده است و مسوولان و مقام های حکومتی نیز به دنبال تنشهای شخصی هستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *