چگونگی پایگاه نظامی امریکا در هلمند

یک گزارش تازه دولت امریکا از مصرف پول‌های این کشور در برنامه‌های توسعه‌ای که غیرضروری عنوان شده، پرده برداشته است.

به گزارش خبر گزاری خاور میانه  به نقل از بی بی سی، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان سیگار گفته است که امریکا ۳۴ میلیون دالر را صرف ساختمان یک پایگاه نظامی‌ در هلمند کرده که تا هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

در یک گزارش تازه بازرس ویژه امریکا از بازسازی افغانستان آمده است که این ساختمان برای مرکز فرماندهی نیروهای امریکایی در حوزه جنوب غرب افغانستان طراحی شده بود که بنابر دلایل نامعلومی هم‌چنان استفاده نشده است.

جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است که فرماندهان نظامی در ماه می سال ۲۰۱۰ میلادی تاکید کرده‌اند که هیچ نیازی به چنین تسهیلاتی ندارند اما با وجود این‌همه کار این ساختمان تا سال ۲۰۱۳ میلادی، ادامه پیدا کرد و تکمیل شد.

مقام‌های نظامی به بازرس ویژه امریکا گفته‌ که پروژه ساختمان نظامی در هلمند «نمونه‌ای از مشکلات» در تاسیس پایگاه‌های نظامی در افغانستان است که وقتی کار ایجاد یک ساختمان نظامی شروع شد، مشکل است که متوقف شود .

آقای ساپکو به نقل از مقام‌‎های امریکایی گفته است: «این پایگاه برای تقسیمات نظامی طراحی شده بود و قبل از شروع کار، تصمیم گرفته شد که این ساختمان نباید ساخته شود اما به طور نا معلومی کار ادامه پیدا کرد و ساختمان تکمیل شد .

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان ابراز نگرانی کرده است که این پروژه نشان می‌دهد که در افغانستان پول در بخش‌هایی هدر رفته که امکان جلوگیری آن وجود داشته است.

او همچنین گفته که حالا مقام‌های نظامی امریکایی روی این فکر می‌کنند که با توجه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان و کاهش سربازان، این ساختمان نظامی را یا تخریب کنند و یا هم به دولت افغانستان بسپارند.

آقای ساپکو گفته که با هر‌دو گزینه با مشکل رو به رو هستند چون از یک‌سو دولت افغانستان ظرفیت نگهداری این پایگاه را ندارد و از سوی دیگر کار تخریب دشوار و هدر رفتن ۳۴ میلیون دالر پول است.

با وجود این نگرانی‌ها اما دولت افغانستان می‌گوید که توانایی تحویل‌گیری این ساختمان نظامی را دارد.

ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع به بی‌بی‌سی گفته که آماده‌اند مسوولیت نگهداری این ساختمان را از نیروهای امریکایی به عهده بگیرند.

امریکا هنوز تصمیم قطعی خود را در مورد سرنوشت این ساختمان نظامی اعلام نکرده و مشخص نیست که این ساختمان را تخریب می‌کند و یا در اختیار دولت افغانستان قرار می‌دهد.

دولت تا سال ۲۰۱۴ میلادی برای خروج نیروهای نظامی خارجی آمادگی می‎گیرد و انتظار دارد که نیروهای بین‌المللی پس از خروج از افغانستان، تجهیزات و پایگاه‌های خود را در اختیار نیروهای امنیتی داخلی قرار بدهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *