چگونگی شکل گیری و منظوی شدن داعش در شمال افغانستان

اوایل سال ۱۳۹۴ گروه موسوم به “داعش” در شمال افغانستان در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان قد علم نمودند، این گروه تروریستی با شایعات و پروپاگندا در مدت کمی صد ها تن را از دانش آموزان مدارس دینی سرباز گیری کردند.

بعد از سربازگیری گروه تروریستی داعش در ولایت های شمالی افغانستان، رهبران این گروه تروریستی با ایجاد ترس و وحشت در بین مردم؛ در زمان کمی قلمرو شان را در ولسوالی  های درزاب و قوش‌تپه ولایت جوزجان، در ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل و همچنان در ولسوالی بلچراغ فاریاب، گسترش دادند و در این ولسوالی های برای شان پایگاه ساختند.

این گروه تروریستی دوران کوتاه حکومت شان در ولایت های شمالی، از هیچ نوع جنایت بشری دریغ نکردند و چندین تن را به جرم همکاری با نیروی های امنیتی سربریدند؛ در آخرین مورد یک نوجوان را به جرم کمک با سربازان دولتی در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان سربریده بودند. همین طور صدها دختران جوان و پسران خورد سال را به بردگی جنسی گرفتند و چندین بار بالای مواضع نیروهای امنیتی لشکر کشی کرده و ۱۰ ها جوان نیروهای امنیتی به قتل رساندند و در عین حال اخاذی های بی مورد این گروه تروریستی از باشندگان مناطق تحت سلطه شان در ولایت جوزجان  زندگی خانواده ها را به تباهی کشانیده است.

از سوی هم یک پسر ۱۴ ساله جوزجانی طی چند روز اخیر ادعا کرده که یکی از رهبران گروه تروریستی داعش چندین بار بر او تجاوز جنسی کرده است.

شایان ذکر است که هفته گذشته صد ها تن از باشنده گان ولسوالی درزاب و قوش تپه ولایت جوزجان شکایت کردند که افراد گروه داعش از برده جنسی گرفته بار بار، بالای خانواده های بی دفاع حمله کرده بر زنان آنان تجاوز کرده اند.

اما نا بودی داعش در ولایت های شمالی زمانی رقم خورد که خواستند، با حیله و نیرنگ  مناطق تحت کنترول گروه تروریستی به تصرف خود شان دربیاورند.

به گفته یکی از شاهدان عینی گروه تروریستی داعش یک ماه قبل از تروریستان طالب دعوت کرده بودند که به ولسوالی درزاب ولایت جوزجان بیایند که بیش از ۱۰۰ تروریست طالب به دعوت گروه تروریستی داعش، از ولسوالی های خواجه سبزپوش و و ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب راهی ولسوالی درزاب ولایت جوزجان می شوند؛ اما در مسیر راه در ولسوالی درزاب با کمین گروه تروریستی داعش رو به رو می شوند.

این شاهد عینی افزود که در این کمین تروریستان طالب که مربوط قوم پشتون بودند از سوی داعش کشته می شوند و طالبان که از قوم ازبیک و عرب بودند پس از خلع سلاح شدن آزاد می شوند.

به اساس گزارش ها پشتون های صحرا نشین ولسوالی شیرین تگاب فاریاب بعد از این رویداد با ترس وحشت، خانه و کاشانه شان را ترک کرده در مناطق امن خودشان را می رساندند.

اما زمانی که خبر این رویداد به گوش مسوولین بلند گروه تروریستی طالبان رسد، آنان چندین بار مواضع گروه تروریستی داعش را در سال ۱۳۹۶ هدف قرار دادن و چندین بار بالای مواضع داعش در ولایت جوزجان حمله کردند اما با تقبل خسارات مالی و جانی عقب نشینی کردند.

اما گروه تروریستی طالب درماه سرطان سال روان هجری دریک گردهم آیی از ولایت های هلمند، بادغیس، سرپل، جوزجان و فاریاب تجمع کردند و یک گروپ ۷۰۰ نفری به نام قطعه سرخ ( کماندو) تشکیل داده حملات گسترده ره علیه گروه تروریستی داعش در ولایت جوزجان راه اندازی کردند که این عملیات و درگیری بین این دو گروه تروریستی بیش از یک ماه طول کشید.

به نقل از عبدالحفیظ خاشع آمر امنیت، قوماندانی پولیس ولایت جوزجان در جریان یک ماه در نبرد میان طالبان و داعشیان در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان حدود ۳۰۰ تن از افراد این گروه ها کشته شده اند.

سرانجام رهبران خارجی و داخلی گروه داعش در ۱۰ اسد سال روان با تمام  قوای شان به نیروهای امنیتی در ولایت جوزجان تسلیم شدند.

جنرال فقیر محمد جوزجانی قوماندان امنیه ولایت جوزجان تائید کرد که مولوی حبیب الرحمان فرمانده ارشد گروه داعش در شمال افغانستان با ۱۵۲ تن از افراد زیر امرش به پولیس ولایت جوزجان تسلیم شده است.

شهروندان جوزجان پس از تسلیم شدند داعش به نیروی امنیتی طی یک گردهمایی به روز ۲ شنبه(۱۵ اسد) خواستار مجازات آنان  شدند و حکومت هم اعلام کرد که افراد تسلیم شده داعش را محاکمه می کند.

مولوی لطف الله عزیزی والی ولایت جوزجان نیز تایید کرد که ۱۴۰ پرونده افراد مربوط به داعش را به ریاست امنیت ملی سپرده است و کسانیکه مجرم باشد بالای شان قانون تطبیق میکند

این در حالی است که به باورآگاهان پروژه طالب که خیلی وقت پیش ختم شده بود و آمریکا برای حضورش در افغانستان پروژه داعش را در شمال افغانستان ایجاد کرد و تا از طریق نا امن سازی ولایت های شمالی هم حضورش را در افغانستان تداوم بدهند و از طرف دیگر به کشوری های منطقه نظارت و دست رسی داشته باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *