چگونگی حضور امدادگران بین ‌المللی در افغانستان

با آماده شدن ناتو برای خروج از افغانستان گروه‌های امدادی به رغم رویارویی با خطرات و حملات فزاینده شبه‌نظامیان و بی‌اطمینانی در خصوص بودجه مصمم به ادامه کار در این کشور جنگ زده هستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از ایسنا، در سال ۲۰۰۱ پس از سقوط طالبان، پروژه‌های مختلف در افغانستان در عرصه‌های گوناگون از تامین آب آشامیدنی گرفته تا افتتاح پارک اسکیت آغاز شده است اما بسیاری از برنامه‌ها و پروژه‌های مهم شکننده است.

نورمحمد یکی از ساکنان ولایت کاپیسا گفت:‌ نیروهای بین‌المللی یک سال پیش این منطقه را ترک کردند اما  سازمان‌های غیردولتی تاکنون در این جا مانده‌اند.

از جمله گروه‌های امداد رسان که در کاپیسا باقیمانده گروه MRCA فرانسوی است که برنامه‌های بهداشت و درمان را در چند ولایت کشور اجرا می‌کند.

والری دوشه، رئیس این گروه در افغانستان می گوید، این گروه مصمم است تا به آسیب‌پذیرترین افراد افغان کمک کند در حالی که سال ۲۰۱۳ مرگبارترین سال برای کارگران امدادی در این کشور بوده است.

سال جاری میلادی بیش از ۳۰ کارگر امدادی در این کشور کشته شدند که از جمله آن ۶ کارگر افغان گروه امدادی ACTED است که ماه گذشته میلادی هنگام کار بر روی پروژه‌های توسعه روستایی در ولایت فاریاب با شلیک گلوله کشته شدند.

دوشه گفت: سرچشمه مشکلات ما یکی و دو تا نیست. ما با چندین چالش روبرو هستیم و این تنوع کار را برای ما دشوار می‌کند. اگر شبه‌نظامیان واقعا بخواهند به ما حمله کنند می‌توانند همین فردا این کار را انجام دهند. آن‌ها می‌دانند ما کجا هستیم.

این در حالی است که پایگاه اطلاعاتی امنیتی کارگران امدادی در سال جاری میلادی ۱۶۴ حمله علیه سازمان‌های غیردولتی در سراسر جهان را ثبت کرده که تنها ۷۹ مورد آن در افغانستان بوده است. این نشان می‌دهد که افغانستان حتی در مقایسه با سودان جنوبی، سوریه و سومالی خطرناک‌ترین کشور در جهان برای سازمان‌ها است.

از جمله تهدیدهای گسترده در افغانستان،‌ قتل، آدم‌ربایی و دزدی و درگیری‌های جاری هستند و به اعتقاد کارشناسان خشونت‌ها در افغانستان روبه افزایش است.

گرائم اسمیت، یکی از مقامات نیروهای بحران بین‌الملل اظهار داشت: اوضاع در مکان‌هایی که سربازان خارجی از آنجا خارج شده‌اند بدتر از سال گذشته بوده است اما به نظر می‌رسد حملات شبه‌نظامیان رو به کاهش باشد.

عزیر الرحمان تواب، معاون فرمانده پولیس کاپیسا تاکید دارد که طالبان هنوز قدرت چندانی پیدا نکرده اما درگیری‌ها در مکان‌هایی که یک سال پیش ناتو از آن‌ها خارج شده، افزایش یافته است.

همچنین یک مشکل مهم دیگر برای سازمان غیردولتی در افغانستان عدم امضای توافق امنیتی آمریکا با افغانستان است و این مساله ممکن است باعث از بین رفتن بودجه‌های آن‌ها شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *