چرا سازمان‌های جهانی در برابر جنایات‌ عربستان سعودی در یمن اقدامی نمی‌کنند؟

اقدام نظامی عربستان سعودی علیه یمن، که از مارچ ۲۰۱۵ در قالب ائتلافی متشکل از نه کشور عمدتاً عربی شکل گرفت و تاکنون در این کشور فقیر خاورمیانه ادامه دارد، هزاران کودک، زن، مرد،  پیر و جوان یمنی را به کام مرگ برده است. هدف اصلی عربستان سعودی از مداخله نظامی به یمن مقابله با حوثی‌ها و بازگرداندن عبدربه منصورهادی، رئیس جمهوری فراری این کشور و به قدرت رساندن دوباره وی اعلام شده است. اما با گذشت دو سال از جنگ خانمان سوز در این کشور، عربستان نه تنها موفق به پیاده کردن هدفش نشده است بلکه در باتلاقی گیر مانده که روز به روز پایین‌تر میرود.

تهاجم نظامی عربستان سعودی علیه یمن، واکنش‌های فراوانی را در پی داشت، سازمان های بین المللی، ائتلاف سعودی را به نقض حقوق کودکان در این کشور متهم کرده و دبیرکل سازمان ملل در گزارشی در مورد وضعیت کودکان یمنی، هنگام مناقشه مسلحانه ائتلاف سعودی اعلام کرد که ۵۰ درصد قربانی شدن کودکان این کشور، کار ائتلاف سعودی است.

ائتلاف سعودی علیه یمن، مرتکب نقض گسترده حقوق کودکان در این کشور شده است تا جایی که بار دیگر عملکرد سازمان ملل را در دوران دبیرکلی «انتونیو گوترش» در نگاه افکار عمومی جهان مورد توجه قرار داد. ناگفته نباید گذاشت که عملکرد دوگانه سازمان ملل سابقه ناخوشایندی را در مورد نقض حقوق کودکان در یمن داشته است، «بان کی مون» دبیرکل سابق سازمان ملل با نادیده گرفتن جنایات ضد بشری در این کشور جنگ‌زده لکۀ ننگی بر پیشانی سازمان ملل حک کرد.

بنا به آخرین برآوردهای وزارت صحت عامه یمن، از آغاز مداخله نظامی ائتلاف عربی، تاکنون ۱۰۳۶۳ تن از جمله ۲۰۶۶ کودک و ۱۵۷۴زن کشته شده‌اند و تعداد زخمی شدگان نیز به ۲۱۲۳۳ تن رسیده است که از جمله آن‌ها ۳۰۲۵  تن کودک و ۲۵۰۸ تن زن هستند. تجاوز ائتلاف عربی به یمن موجب فلج شدن ۲۰۵۰ تن نیز شده است. به گفته مقامات صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، در حال حاضر بیش از ۸ میلیون کودک یمنی از سوءتغذیه حاد رنج می برند.

به طور میانگین هر۱۰ دقیقه یک کودک بر اثر بیماری و گرسنگی در این کشور جان خود را از دست میدهند. فروپاشی خدمات بهداشتی از آغاز جنگ در این کشور به شدت نگران کننده توصیف شده است در حدی که شیوع بیماری «وبا» در ۱۸ ولایت این کشور جان هزاران تن را با خطر مرگ تهدید میکند.

بی‌توجهی عربستان به حقوق کودکان و غیرنظامیان در زمان جنگ و مناقشه مسلحانه، باعث شد سازمان ملل در دوران دبیرکلی «بان کی مون»، رژیم سعودی را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار دهد. این اقدام اگرچه به طور طبیعی و مورد انتظار از سازمان ملل است، اما زمانی که نگاه سیاسی حاکم و موضوع حقوق بشر دچار تناقضات شود، این نهاد بین‌المللی هم دوگانه عمل می‌کند.هنگامی که «بان کی مون» نام ائتلاف سعودی را در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار داد، تهدید مالی عربستان، بر تصمیم مورد انتظار خواست افکار عمومی جهان از سازمان ملل غلبه کرد و در نهایت، دبیرکل پیشین سازمان ملل، در ماه جون ۲۰۱۶ نام ائتلاف متجاوز سعودی را از این فهرست خارج کرد.

این رویکرد سازمان ملل مصداق نگاه ابزاری به مقوله حقوق بشر است و در سایه این نگاه، در نهایت عربستان سعودی به عنوان سمبل نقض حقوق بشر در کشور خود و یمن، عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌شود. با توجه به وضعیت اسفبار حاکم بر یمن، به سبب کشتار روزانه یمنی‌ها به ویژه کودکان هنگام جنگ‌افروزی متجاوزان سعودی و از همه مهمتر جان باختن آنان در نتیجه شیوع هدفمند بیماری «وبا»، قرار گرفتن نام ائتلاف متجاوز سعودی در فهرست سیاه کشورها و سازمان‌های ناقض حقوق کودکان، انتظار افکار عمومی جهان از «آنتونیو گوترش» دبیرکل کنونی سازمان ملل است.

خدیجه موسوی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *