چالش‏ هایی که دانشگاه هرات را تهدید می ‎کند

خبرگزاری خاورمیانه

دانشگاه هرات با آنکه یکی از دانشگاه ‎های معبتر افغانستان محسوب می‌ شود؛ اما چالش‎ های فراوانی وجود دارد که از جایگاه و کیفیت این دانشگاه کاسته است.

دسترسی محدود به انترنت، روند توزیع نادعادلانه بورسیه ‎ها، کمبود ساختمان ‌ها و دسترسی محدود به منابع علمی جدید و بروز شده از جمله چالش‎ های بزرگی است که دانشگاه هرات با آن روبرو است.

بصیر احمد دانشیار، آمر ارتباطات و آگاهی عامه دانشگاه هرات در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت :«کمبود ساختمان ‌های آموزشی، استادان با درجه ماستر و  دکتورا، کدر علمی دانشگاه و بودجه اندک دانشگاه هرات، نسبت به سایر دانشگاه‎ های افغانستان از جمله مشکلاتی است که این دانشگاه با آن دست و پنجه نرم می ‌کند.»

به گفته وی، فقدان کتابخانه معیاری و استندرد و عدم وجود جمنازیوم ‎های ورزشی برای دانشجویان پسر و دختر از مشکلات دیگری است که دانشگاه هرات را تحت فشار قرار داده است.

دانشیار افزود؛ زمانی دانشگاه هرات به این چالش‌ ها فایق می ‌آید که وزرات تحصیلات عالی بودجه مربوط به دانشگاه هرات را افزایش دهد و هیئت رهبری دانشگاه با تاجران و سرمایه‌ داران شهر صحبت نموده و یک نوع بسیج همگانی را برای حل این مشکلات شکل دهد.

در عین حال، فیصل کریمی یکتن از استادان دانشگاه هرات در این مورد چنین می‌ گوید :«عدم دسترسی به کتابخانه غنی و منابع درسی از اساسی ترین مشکلاتی است که کیفیت درسی این دانشگاه را پایین آورده است.»

به گفته وی، جای نگرانی است که وزیر تحصیلات عالی بخاطر عدم مصرف بودجه استیضاح می‌ شود در حالی ‌که دانشگاه هرات با هزار و یک مشکل درگیر است.

در همین حال، فضل الرحمن فقیهی استاد دانشگاه، کمبود کدرهای علمی، نبود منابع و فضای تحقیق و پژوهش و تمرکز دولت مردان به رشته‎ های اقتصادی را بزرگترین چالش‌ برای دانشگاه هرات می ‌داند که این امر باعث شده که تمدن، فرهنگ و تاریخ سرزمین فراموش شود.

اما بیشتر دانشجویان دانشگاه هرات از عدم دسترسی به منابع غنی درسی، انترنت و عدم استادان لایق و متخصص شکایت دارند و خواهان حل این مسایل هستند.

۱۵ هزار دانشجو در دانشگاه هرات تحصیل می کنند که ۴۳۰ تن استاد به شمول ۹ تن دکتور، ۱۲۷ ماستر آنها را تدریس می کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *