پیمان امنیتی روی سفر کرزی به هند سایه افکنده است

رییس جمهور کشورمان که به هدف دیدار با مقامات هندی و اشتراک در کنفرانس بین المللی عازم هند شده بود در باره ی روابط با هند که در پوهنتون پونه دایر می گردد، اشتراک کرده بیانیه ایراد خواهد کرد.

حامد کرزی دیروز برای دیدا چهار روزه از هند به میدان هوایی دهلی رسید.

مقامات امریکایی ابراز امیدواری کردند که شاید مقامات هندی بتوانند رییس جمهور کرزی را به امضای قرارداد امنیتی و دفاعی با امریکا تشویق کنند. اما در اعلامیه ریاست جمهوری به موضوع امضاء قرارداد امنیتی بین افغانستان و امریکا اشاره نشده است .

روزنامه ی پرتیراژ ” ایشین ایج ” نگاشته است :

حامد کرزی در این سفرش تلاش خواهد کرد تا برای آغاز مذاکرات صلح که اولین شرط امضاء قرارداد امنیتی با امریکا است، از نفوذ هند بر امریکا، استفاده کند.

و همچنین تحلیل گر هندی آنند سهادی اشاره کرده است :

دوستان افغانی از هند این توقع را خوهند داشت که بر امریکا فشار آورند تا با همه ی قدرت و توان از این مفکوره افغانستان حمایت کند که پاکستان باید به طالبان اجازه بدهد تا با حکومت و شورای عالی صلح افغانستان گفتگو کند و هند باید از روابط خوب خود با امریکا در این مورد کار بگیرد.

او نیز گفته است :

اگر هند باشد و یا روسیه و چین، در عرصه تهیه سلاح ، موقعیت امریکا را در افغانستان گرفته نمی تواند. اما عرصه های دیگری نیز وجود دارند، مانند آموزش نظامی، تشریک اطلاعات و معلومات استخباراتی و آموزش استخباراتی که قبلاً هم رسماً به نیروهای افغان داده شده و در این رابطه از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو، به ۱۴۰۰ سرباز افغان آموزش داده شده و همین اکنون ۳۵۰ افغان در هند مصروف آموزش در این عرصه می باشند.

همچنین روزنامه دی نشنل تیتر زده است که رییس جمهور افغانستان برای تجهیز قوای نظامی افغانستان از هند، اسلحه ثقیل، هلیکوپتر، توپ و تانک تقاضا خواهد کرد.

هند با وجود مشکلات امنیتی زیاد در افغانستان، از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو، به بازسازی افغانستان نزدیک به ۲ ملیارد دالر کمک کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *