پسر حکمتیار: پیام پدرم خطاب به «مزدوران امریکا» است؛ نه هزاره‌ها

محمدفیروز حکمتیار؛ فرزند رهبر حزب اسلامی افغانستان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری آوا گفته است که  امریکا در صورتی می تواند به آسانی اشغال را تداوم بخشد که ملت غیور و سلحشور افغانستان را به گروه های قومی متفرق و مخاصم تقسیم نماید.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی از گروه های در حال جنگ با دولت افغانستان است. آقای حکمتیار از سال ۲۰۰۱ تاکنون و به دنبال حمله امریکا و همپیمانانش به افغانستان، علیه دولت و امریکایی ها اعلام «جهاد» داده است.

وی اخیرا در آستانه عید فطر، در پیامی که به مناسبت عید منتشر کرد، گفت که خارجی ها با حمایت از «اقلیت ها» در پی تجزیه افغانستان اند.

در بخشی از پیام، حکمتیار با اشاره به اختلافی که میان کوچی ها و هزاره ها در بهسود وجود دارد، آمده است: “آنروز فراخواهد رسید که مردم مظلوم افغانستان برای احقاق حقوق غصب شده شان کمر ببندند و در آن زمان در هیچ گوشه کشور پناهگاهی برای خود نخواهند یافت. بعضی از آنها به ایران فرار خواهند کرد و ایران هم با آنها سلوک وحشیانه و بیرحمانه خواهد کرد.”

در همین حال، حزب وحدت اسلامی به رهبری محمدکریم خلیلی؛ معاون دوم ریاست جمهوری، به پیام گلبدین حکمتیار، واکنش نشان داده و این پیام را پر از تهمت و تهدید خواند.

با این حال محمد فیروز پسر حکمتیار به خبرگزاری صدای افغان(آوا) گفته است پیام عیدی آقای حکمتیار پیامی است بسیار حکیمانه که طی آن به مطالب بسیار مهمی پرداخته شده است. در پیام، صراحت و خشونت، جایی به چشم می خورد که آقای حکمتیار در رابطه با پلان ها و دسایس سیاه امریکا و مزدورانش بحث کرده اند. ایشان طی این پیام یکبار دیگر تمامی افغان ها و همه اقوام را به اخوت و برادری و مقاومت و جهد بر علیه اشغالگران فراخواندند. نمی دانم در کجای این پیام به انتقام جویی قومی اشاره شده است. اگر منظور شما انتقام جویی از امریکایی ها، ناتو و مزدوران شان است و شما آن را گناه می دانید این اشتباه شماست. واقعیت آن است که امریکا و یارانش در ناتو، افغانستان عزیز را اشغال کرده اند.

همه مردم مسلمان افغانستان با اشغال کشور از طرف سربازان امریکا و ناتو مخالف اند. جمع قلیلی از افغان ها به خاطر رسیدن به امیال شوم شان مزدوری امریکا و ناتو را ترجیح داده اند و در خدمت نیروهای امریکایی اند. شما انتظار دارید ما از مزدوران و سربازان پیش‌مرگ امریکا تمجید کنیم؟ از دید ما مزدوری بیگانگان، امری سخیف و خیانت به ملت ما محسوب می شود فرقی نمی کند این مزدوران، پشتون باشند و یا تاجیک و هزاره. هرکه در خدمت بیگانگان باشد و در پهلوی ناتو و امریکا بر علیه مردم مظلوم افغانستان بجنگد از نظر ما خائن است.

وی در ادامه افزود: آقای حکمتیار پیشوای ملی و فراخوانی قومی است. او سال هاست که راست‌قامت و باایمان در برابر قدرت اشغالگر ایستاده و رهبری مجاهدین سر به کفی را که علیه اشغالگران و وابستگان شان می رزمند به دوش دارد. همچنان او رهبری صفوف مجاهدان را در جهاد بر علیه ارتش سرخ شوروی سابق و مزدوران کمونیست شان، قیادت و رهبری می کرد. اصول و نصوص اسلامی و منافع علیای مردم مسلمان افغانستان زیربنای مواضع و مواقف آقای حکمتیار را تشکیل می دهد و هیچگاهی موضع قومی نداشته اند.

محمدفیروز افزود، کوچی ها در طول سال ها و گذشته ای دور به مناطق شمال و مرکزی در رفت و آمد بوده اند. در طول تاریخ این روش به عنوان یک سنت پذیرفته شده اجتماعی جریان داشته است و مشکلی به نام کوچی ها نبوده؛ ولی بعد از اشغال کشور توسط نیروهای ناتو و امریکا این مشکل اوج گرفته است و به فرموده شما ریشه دار شده است. کاش آنهایی که به کوچی ها یورش برده بودند صبر می کردند؛ تا این مشکل از طرف مراجع ملی قابل قبول حل و فصل می شد. از نظر من آنچه در پیام اشاره شده مشکل ریشه دار کوچی ها و هزاره ها -به تعبیر شما- نیست. موضوع مورد توجه آن است که دسته هایی که در خدمت امریکا اند با استفاده از امکانات ناتو و دولت کابل بر کوچی ها حمله کرده اند و آنها را از مناطق شان بیرون رانده اند در پیام از مظلومیت کوچی ها یاد شده.

حزب اسلامی وظیفه خود می داند از هر فرد مظلوم افغانستانی دفاع کند، تفاوتی ندارد که این مظلوم هزاره، کوچی، پشتون و تاجیک باشد. ما در این ماجرا ظالم و غاصب قوم هزاره ها را نمی دانیم. ما دسته هایی را که در خدمت امریکا اند و با استفاده از امکانات نظامی ناتو بر کوچی ها ظلم روا داشته اند (را) غاصب، ظالم و مستوجب مجازات می دانیم.

او در پاسخ سوال آوا گفت: کاش شما پیام را دقیق مطالعه می کردید فقط وقتی دیده اید که به ولایات دایکندی و بامیان اشاره شده است واکنش نشان داده اید. موضوع اصلی پیام توطئه ای است که امریکایی ها می خواهند آن را در افغانستان عملی سازند.

آنها تصمیم دارند کشور ما را پارچه پارچه کنند. آنها چنان می پندارند که افغانستان هشت پارچه را به راحتی می توانند مدیریت نمایند. امریکا قصد دارد در افغانستان بماند و در صورتی می تواند به آسانی اشغال را تداوم بخشد که ملت غیور و سلحشور افغانستان را به گروه های قومی متفرق و مخاصم تقسیم نماید.

ما اگر می خواهیم افغانستانی آزاد، مستقل و سربلند داشته باشیم باید همه برادروار پهلوی هم بایستیم، اشغالگران را از کشورمان بیرون کنیم و همه باهم فردای روشن افغانستان را بسازیم.

پسر حکمتیار در این گفتگو خاطرنشام کرد که امریکایی ها و دولت کابل بارها برای آغاز مذاکرات صلح با حزب اسلامی اظهار آمادگی کرده اند. نمایندگان دولت امریکا بارها با نمایندگان حزب ملاقات داشته اند و پیشنهادات و امتیازات فریبنده ای هم به حزب اسلامی پیشکش کرده اند؛ اما حزب شرایطش برای مذاکرات صلح تغییر نکرده است.

نیروهای خارجی باید بدون قید و شرط و به صورت کامل افغانستان را ترک کنند، جناح های بزرگ سیاسی افغان بدون حضور بیگانگان به یک تفاهم ملی برسند و حکومت دلخواه مردم افغانستان از مجرای یک انتخابات عادلانه و آزاد تشکیل شده و زمام کشور را به دست گیرد.

وی گفت:اعلامیه حزب وحدت را خوانده ام. به نظر من حزب وحدت و دست اندرکارانش نیز برداشتی سطحی و احساسی از پیام آقای حکمتیار داشته اند. کسانی که خود را پیروان مرحوم استاد مزاری می دانند نباید در رابطه با حزب قضاوت بدور از واقعیت داشته باشند. در جریان جنگ های خانمان سوز و نابرابر کابل که از طرف شورای نظار، سیاف و حامیان کمونیست شان به راه افتاده بود حزب وحدت اسلامی که تنها حزب بزرگ مردم هزاره محسوب می شد از حمایت بی دریغ مالی و نظامی حزب اسلامی بهره مند گشت و اگر حمایت حزب اسلامی از مردم هزاره و برادران شیعه ما نمی بود شورای نظار و سیاف مصمم بودند؛ تا خون هزاران هموطن شیعه و هزاره ما را بریزند.

او افرود: من عرض کردم که ما تمام کسانی را که مردم مظلوم شان را در پای امریکایی ها قربانی می کنند، محکوم و مستحق مجازات می دانیم. ما پشتون هایی را که در خدمت امریکایی ها اند و به آنها مزدوری می کنند نیز مستوجب مجازات می دانیم. ما همه افغانها و همه اقوام کشور ما را برادر هم به حساب می آوریم و افغانستان را خانه مشترک همه افغانها می دانیم. در طول تاریخ، اقوام مختلف افغان برادروار زیسته اند و متحدانه و در پهلوی هم تاریخ کشور شان را ساخته اند.

حزب اسلامی برخلاف دید شما و تعدادی از گروه ها، یک حزب قومی نیست. این حزب به همه اقوام افغانستان تعلق دارد و همه اقوام غیور کشور را در خود گنجانده است. به صراحت می گویم که آنعده از برادران حزب که هزاره اند چندمرتبه بیشتر از بعضی گروهک هایی اند که خود را منتسب به مردم هزاره می دانند. می توانیم به شما اسامی جمعی از بزرگان حزب اسلامی را یادآور شوم که از نظر قومی هزاره و از نظر مذهبی شیعه اند. هیات رهبری حزب در گذشته و فعلا نیز متشکل از برادران و بزرگانی از اقوام مختلف افغانستان می باشد.

پسر آقای حکمتیار، تجزیه افغانستان را پلان اصلی امریکا و متحدانش دانشته گفت، همسایه های ما از وجود افغانستان چندپارچه و ناامن متضرر خواهند شد. دولت کرزی چون از امریکایی ها دستور می گیرد در خدمت این پلان قرار دارد. ما تجزیه افغانستان را به ضرر تمام اقوام افغانستان اعم از هزاره، پشتون، ازبک و تاجیک می دانیم. افغانها را ملتی واحد و یکپارچه می دانیم.

استقلال، ثبات، ترقی و امنیت کشور را به تحکیم هرچه بیشتر این وحدت و یکپارچگی مرتبط می دانیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *