پروژه های عام المنفعه نباید مورد سوءاستفاده کمپاینی قرار گیرند

در جریان تازه ترین سفر محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور به ولایت قندهار، چند پروژه افتتاح شد که می توان به دو نامگذاری و یک پروژه برق آفتابی به عنوان نمونه های آن اشاره کرد.

شرکت برشنا پیش از این سفر بارها و بارها در مورد پروژه برق آفتابی به عنوان «بزرگترین پروژه برق آفتابی کشور» صحبت کرده و به تبلیغ آن پرداخت.

این شبکۀ تولیدی برق آفتابی ظرفیت تولید ۳۰ میگاوات برق را دارد و باهزینۀ ۳۹ میلیون دالر از بودجۀ سکتور خصوصی افغانستان تکمیل شده است.

نکته قابل توجه در این پروژه، عدم توانایی ذخیره آن است که با واکنش مردم روبرو شد.

در این رابطه، تاج محمد اکبر؛ آگاه امور اقتصادی و استاد دانشگاه کابل در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که «هر پروژه عام المنفعه که باعث رشد صادرات و تعویض واردات شود، برای ما «آب حیات» است، اما از نگاه اقتصادی باید سنجیده شود.»

به باور وی، تمام پروژه های عام المنفعه باید از نگاه موثریت؛ مورد مطالعه دقیق قرار گیرد که موضوع دوام بخشی و ثمر آن باید بررسی شود.

اکبر معتقد است اگر ۳۹ میلیون دالر بودجه برای پروژه برق قندهار هزینه شده باشد، باید به شکلی می بود که موثریت آن برای باشنده گان محل و دیگر مناطق قابل لمس می شد.

وی با اشاره به تعریف پروژه های عام المنفعه پیش از ایجاد آن اظهار داشت که اگر هزینه انجام شده در پروژه برق آفتابی قندهار در پروژه های برق آبی کشور مورد استفاده قرار می گرفت از ابعاد زراعت، مدیریت آب و برق برای چند ولایت حایز اهمیت می بود.

این استاد دانشگاه افزود «آب فراوان داریم و حداقل استفاده را نمی توانیم، اهداف کمپاین هم ممکن در افتتاح این پروژه باشد، فساد فوق العاده گسترده است و پروژه به شکلی پیش می رود که از آن بهره برداری شود».

اکبر باورمند است که پروژه های عام المنفعه زمانی بهتر و مفیدتر واقع می شوند که همه جوانب در آن در نظر گرفته شود.

بر اساس معلومات ریاست برشنا، پروژه های تولید برق آفتابی «زولرستان» و «ترکی۷۷» هر کدام با ظرفیت تولید ۱۵ میگاوات در ولسوالی «دامان» ولایت قندهار موقعیت دارند.

 

 

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *