پدیده بچه بازی در افغانستان سازمان ملل را نگران ساخته است

سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود ضمن نگرانی از خشونت‌های جنسی در مناطق جنگی از دولت افغانستان خواسته است که پدیده “بچه‌بازی” را در کشور جرم محسوب کند.

به گزارش خبرگزاری خارومیانه، سازمان ملل گزارش خود را در مورد پدیده بچه بازی در افغانستان امروز دوشنبه (۲۹ جوزا) منتشر کرد.

سازمان ملل از دولت افغانستان مصرانه خواسته که به منظور تقویت در دستگاه عدلی و قضایی کشور، حسابدهی و پیدا کردن راه حل برای جرایم مرتبط به خشونت‌های جنسی منابع لازمی را اختصاص دهد.

در این گزارش سازمان ملل افزوده شده که افغانستان باید برنامه عمل خود را مطابق به قعطنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل هماهنگ کند و همچنین «بچه بازی» را به عنوان یک جرم به رسمیت بشناسد.

پدیده دیرینه «بچه‌بازی» یکی از بدترین تخلفات حقوق بشری در افغانستان است که عاملان آن که معمولا زورمندان و فرماندهان محلی هستند. آنها پسران خردسال را مورد آزار و سوء استفاده جنسی قرار می‌دهند، لباس زنانه به تن آنها می‌کنند و آنها را می‌رقصانند.

این پدیده و در قوانین افغانستان به طور صریح تعریف نشده است و مجازات مشخصی برای عاملان «بچه‌بازی» پیش‌بینی نشده است.

چند ماه پیش حکومت افغانستان، برای نخستین بار پیش‌نویس قانونی را برای مبارزه با «بچه‌بازی» و آزار جنسی کودکان تدوین کرد. این طرح از سوی شورای وزیران تایید شده اما برای اجرایی شدن باید مجلس نمایندگان آن را تصویب و رئیس جمهوری آن‌را توشیح کند.

سازمان ملل افزوده که بی‌ثباتی طولانی همراه با مصونیت از مجازات، تبعیض‌های فرهنگی، باعث محدودیت در نشر گزارش‌هایی درباره خشونت‌های جنسی در افغانستان شده است.
بر اساس آمار دفتر ماموریت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در سال ۲۰۱۶ میلادی یازده مورد خشونت جنسی در برابر زنان، دختران و پسران در مناطق جنگی توسط طرف‌های درگیر مثل پولیس و افراد گروه طالبان، در کشور ثبت شده است

براساس این گزارش فقط به پرونده دو مورد از این خشونت‎ها که اعضای پولیس ملی متهم آن بودند، رسیدگی شده و آنان بر اساس قانون منع خشونت علیه زنان مجازات شده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *