پایان روند رسیدگی به شکایات انتخاباتی

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخابات امروز در نشستی خبری با رسانه‌ها اعلام کرد: رسیدگی به شکایات آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسیده و کار بر روی شکایاتی که در جریان انتخابات به ثبت رسیده آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری خاورمیانه، نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخابات لحظاتی قبل در نشستی خبری با رسانه‌ها اعلام کرد: در حال حاضر عملا روند رسیدگی به آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به پایان رسیده است.

وی افزود: از این پس تصمیم گیری نهایی به عهده کمیسیون مستقل انتخابات است و کار اصلی کمیسیون شکایات درباره رسیدگی به شکایات به ثبت رسیده در روند رسیدگی به آرای انتخاباتی به پایان رسیده است.

محسنی گفت: روز گذشته ۱۶ مورد شکایت از سوی تیم انتخاباتی تحول و تداوم به رهبری “اشرف‌غنی احمدزی” در کمیسیون شکایات انتخابات به ثبت رسید که در حضور نمایندگان این تیم مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.

وی افزود: کمیسیون شکایات انتخابات تنها مکلف به بررسی و پیگیری شکایاتی است که در جریان انتخابات و روند بررسی آرا به ثبت رسیده است که در نهایت گزارش رسیدگی به شکایات نیز در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار می‌گیرد و وظیفه اعلام آن نیز به عهده این کمیسیون است.

وی تأکید کرد: با پایان یافتن رسیدگی به شکایات روند بررسی و ابطال آرا، کمیسیون شکایات انتخابات کار بعدی خود را در مورد رسیدگی به شکایاتی که در جریان انتخابات به ثبت رسیده آغاز خواهد کرد.

محسنی اذعان داشت: امروز کمیسیون شکایات انتخابات تصمیم خود را درباره رسیدگی به شکایاتی که در جریان انتخابات به ثبت رسیده خواهد گرفت اما زمان دقیقی اعلام را برای به پایان رساندن آن اعلام نمی‌کنیم.

وی اطمینان داد: در روزهای آینده اعلام نتایج و تصمیم‌گیری نهایی از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام خواهد شد و آن را به کمیسیون مستقل انتخابات ارسال خواهیم کرد.

محسنی افزود: درحال حاضر منتظر اسنادی هستیم که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات به دست ما برسد تا براساس آن تصمیم‌گیری نماییم.

وی خاطرنشان کرد: جایگاه کاندیداهای ریاست‌جمهوری منوط به اعلام نتایج نهایی روند انتخابات است و نباید این موضوع خارج از چارچوب و معیار قانونی آن به وقوع بپیوندد.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخابات گفت: در حال حاضر ۲مورد درحال بحث و رایزنی است، یک بحث رسیدگی به شکایت‌هایی که در مورد روند انتخابات به ثبت رسید که مبتنی بر حکم ماده ۵۸ قانون انتخابات است که در صورت اعلام شکایتی از سوی کاندیداها یا نهادهای دست‌اندرکار، حداکثر ۲۴ ساعت بعد باید آن شکایت به ثبت رسیده و حداکثر ظرف ۴۸ ساعت بعد رسیدگی روی آن آغاز شود.

وی در ادامه گفت: دوم درباره تصمیم‌گیری نهایی خواهد بود که  از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اتخاذ می‌شود و این موضوع مبحثی مجزا می‌باشد چراکه تصمیم به رسیدگی در مورد کل فرآیند انتخابات است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *